Tina Valentan

koreografinja, plesalka, performerka, pedagoginja

Tina Valentan
foto: osebni arhiv

Tina Valentan (1978, Maribor) deluje kot samostojna ustvarjalka na področju kulture. Leta 2007 je zaključila študij plesa in koreografije na School for New Dance Development, v Amsterdamu. Njeni solistični in skupinski projekti so podprti s strani različnih produkcijskih hiš: Federacija, Maska, Emanat, Mesto žensk, Plesna izba Maribor, European Cultural Foundation in Modul Dance.
Kot koreografinja sodeluje tudi pri gledaliških in glasbenih predstavah. Pomembne pedagoške izkušnje je pridobivala v Plesni izbi Maribor (PIM), kjer je med leti 2010 in 2013 sooblikovala program celoletnega plesnega izobraževanja. Plesno tehniko je med drugim poučevala tudi na SVŠGL – plesni gimnaziji. Svoje delo usmerja v integracijo uma in telesa, ki v relaciji do časa in prostora dopušča, da se odrski material oblikuje sproti, tako da se umetniško delo lahko ustvari samo od sebe. Ta princip je začela intenzivneje raziskovati v odmevnem solu Ko luna raste in ga poglablja s principi somatskih praks, natančneje Body mind centering metodo, s katero se srečuje v raziskavah Snježane Premuš. Po mnenju publike in kritiške javnosti odlikuje Tino Valentan ponotranjena plesna drža in performerska senzibilnost.

AVTORSKE PREDSTAVE

2016 KALIPSO, avtorski solo, prod. Društvo Mesto žensk – Performa/Neforma Maribor in  PTL
2012 DELO V NASTAJANJU (soavtorstvo: Luka Martin Škof), prod. Plesna izba Maribor in Modul Dance, GLEJ
MAGIČNE KRETNJE (soavtorstvo: Dualik), prod. EPK MARIBOR 2012 – Čajnataun, tržnica Maribor
2011 ZAKAJ TE NE MOREM ZAPUSTITI (soavtorstvo Urška Vohar), prod. Maska – SMEEL Ljubljana
2010 F.A.R.M.A. E.M.Š.O. (soavtorstvo A. Blagojević, M. Kasjak, N. Milin), prod. Plesna izba Maribor – SNG Maribor
KULTURA JE MEDIJ III (soavtorstvo: A. Bornšek, P. Hazabent, M. Kasjak, J. Križaj, V. Veselko), prod. Plesna izba Maribor – ulice Maribora in Kulturni inkubator, Maribor
F.A.R.M.A. (soavtorstvo Aleksandra Blagojević), prod. Plesna izba Maribor – SNG Maribor
FIKTIVNE SITUACIJE IV (soavtorstvo Miha Ciglar, Nika Autor), prod. IRZU – Pekarna Maribor
FIKTIVNE SITUACIJE III (soavtorstvo Miha Ciglar, Nika Autor), prod. IRZU – PTL
FIKTIVNE SITUACIJE II (soavtorstvo Miha Ciglar, Nika Autor), prod. IRZU – Kiberpipa Ljubljana
2009 FIKTIVNE SITUACIJE (soavtorstvo Miha Ciglar, Nika Autor), prod. IRZU – Mestna galerija Ljubljana
SUGAR RUSH (soavtorstvo Nina Fajdiga, Jasmina Križaj), prod. Emanat, Festival Mesto žensk – SMEEL
2008 KO LUNA RASTE prod. Društvo Mesto žensk in Plesna izba Maribor – SNG Maribor in PTL
SUGAR RUSH (soavtorstvo Nina Fajdiga, Jasmina Križaj), prod. DWA – DWA Amsterdam
WHEN THE MOON IS INCREASING, prod. DWA – DWA Amsterdam
2007 GOLDEN ELIXIR, prod. Krisztina de Chatel – Theater Bellevue Amsterdam

PROJEKTI (v katerih sodeluje kot soustvarjalka/plesalka/performerka)

2016 KRICKRAC, TO SEM JAZ! (režija: Katja Kähkönen, koreog.: Sanja Tropp Frühwald) – PTL
2015 THE PAVILION, avtorica Jasmina Cibic), video – MSUM in druge lokacije
ŽELEZNO MODRA/SILVER BLUE (Milan Tomášik), KUD Cortesia – PTL
FIZIČNE MANIFESTACIJE (Snježana Premuš), Federacija – SMEEL, Ljubljana
ZRAKA! (Janša/Narat/Preda/Tomažin), Maska – Stara pošta, SMG
TATOVI PODOB (skupina Feminalz), prod. Emanat – Klub Gromka, Metelkova Ljubljana
ARP 339 (Maja Delak, Luka Prinčič), prod. Emanat – SMEEL Ljubljana
2014 SEZONA LOVA (Milan Tomašik), prod. MT, Stanica – Žilina – Španski Borci Ljubljana
ŽIVLJENJE II [v nastajanju] (Janez Janša), prod. Maska, MGLC – Ljubljana
2012 DVOJNIK (Snježana Premuš), prod. Federacija – Španski borci Ljubljana
MED MESEČINO IN SNOM, glasbeni video Mihe Vaniča (r. Miha Čeak in Mitja Senčur), Benjamin produkcija
2011 NEFORMA 11 (soavtorstvo Nataša Živković, Grega Zorc), prod. Sploh, Španski borci – Ljubljana
PODOBE, SEKVENCE IN ZGODBE, prod. Federacija, Španski borci – Ljubljana
2008 V MESTU SE DOGAJAJO ČUDNE STVARI 2 (Mojca Kasjak), prod. Plesna izba Maribor, IKMT – Irdning

AVTORICA KOREOGRAFIJ V GLEDALIŠKIH PREDSTAVAH

2010 CESARJEVA NOVA OBLAČILA, predstava za otroke, (r. Boris Kobal) – SLG Celje
ŽUPANOVA MICKA (r. Luka Martin Škof) – SLG Celje
RUSALKE (avtorica/dirigentka: Karmina Šilec) Karmina Slovenica – Španski borci Ljubljana, SNG Maribor
2008 ČAROVNICE, (r. Miha Alujevič) – SLG Celje
BORZA SLOVENSKIH KARAKTERJEV (avtorski projekt igralcev SLG Celje in Željka Vukmirice) – SLG Celje

PEDAGOŠKO DELO

2016 vodenje klasov na Praktikumu, SVŠGL, Ljubljana
vodenje ogrevalnih klasov pri EnKnap, Ljubljana
Master class, Norrlandsoperan, Umea, Švedska
31. Zimska plesna šola; vodenje somatskega klasa Pozdrav telesu, Maribor
2015 vodenje klasov na Move!, Plesni Teater Ljubljana
vodenje klasov in delavnic na Praktikumu, EMANAT, Ljubljana
vodenje klasov s Snježano Premuš v centru Premik, Ljubljana
2014 sodobna plesna tehnika na SVŠGL Ljubljana
vodenje klasov na Bitnamun, Ljubljana
ustvarjalni ples – Plesni epicenter Ljubljana
vodenje klasov za skupino En-Knap, Ljubljana
otroška delavnica Ples v nastajanju, v okviru Življenje II (v nastajanju), prod. Maska – MGLC Ljubljana
2012 plesna tehnika in delavnice na tanzplatzgraz, Gradec, Avstrija
2011 celoletno plesno izobraževanje za osnovnošolce – Plesni miks, na Plesni izbi Maribor
2010 regijski plesni seminar za mentorje plesnih skupin, JSKD, OI Ptuj
celoletno plesno izobraževanje za osnovnošolce – Plesni miks, na Plesni izbi Maribor
delavnice Prenos s kolektivom Federacija, Ljubljana

DRUGO

2016 Regijsko selektorstvo plesnih skupin na področju Dolenjske, JSKD
2015 selektorica območnih plesnih revij na področju Dolenjske, JSKD
2014 članica žirije na 22. državnem tekmovanju mladih plesnih ustvarjalcev Opus 1, JSKD
2011-2013 selektorica območnih plesnih revij na področju SV Slovenije, JSKD
2010-2013 podpredsednica Plesne izbe Maribor

NAGRADE

2017 Nagrada Ksenije Hribar za plesalko, Društvo za sodobni ples Slovenije
2015 Nagrada Ksenije Hribar za pedagoško delo, DSPS – skupinska nagrada kolektivu plesnih pedagogov SVŠGL
1996 1. mesto na tekmovanju mladih ustvarjalcev Opus 1, JSKD

PODROBNEJE O PREDSTAVAH

KALIPSO (2016)

Kaj je bilo prej, kokoš ali jajce? Jajce v kokoši, kokoš v jajcu.
Iz česa nastane umetniško delo? V tej predstavi je odgovor na dlani, a vendar skrit. Skriva se v dveh zlatih jajčecih, ki prepotujeta dolgo pot od komaj zaznavnega občutka v trebuhu do odrske stvaritve. Plesalka v njej nagovarja nič manj kot vesoljno stvarstvo, rekoč: »Dobrodošli na postaji Mir!«
Kalipso je neumnost. Kalipso je boginja. Kalipso je nočni bar za samce vseh vrst. Kalipso postavlja nove horizonte zabavni industriji s pomočjo ustvarjalne seksualnosti in vam zagotavlja: navaden pleh se lahko spremeni v čisto zlato! Kalipso (orig. zvijačno, skrito) so individualni in družbeni vzorci, ki se nevidno in skrito prenašajo tako v prostoru in času, kot v življenju posameznice_ka.
Neumnost je vedno znova orodje elite; kdor ne pozna zgodovine, ne ve, čemu se upira.
Andreja Kopač, Tina Valentan

Avtorica in izvajalka: Tina Valentan
Avtor glasbe in zunanje oko: Tian Rotteveel
Dramaturginja: Aleksandra Blagojević
Umetniško usmerjanje: Snježana Premuš
Kostumografka: Urška Recer
Oblikovalka luči: Urška Vohar
Teoretska refleksija: Tea Hvala
Izvršna producentka: Amela Meštrovac

Produkcija: Mesto žensk, Društvo za promocijo žensk v kulturi
Koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana, Plesna Izba Maribor
Projekt sofinancira: Mestna občina Ljubljana
S pomočjo: Javni sklad republike Slovenije za kulturne dejavnosti in Zavod Maska
Posebne zahvale: Luka Martin Škof, Borut Bučinel, Andreja Kopač, Vesna Juvan, Nina Meško, Zavod za kulturo, turizem in šport Murska Sobota

Predpremiera v okviru Festivala Performa & Platforma – 3. 9. 2016
Premiera v Plesnem Teatru Ljubljana – 14. 9. 2016, ponovitve: 15., 16. 9. in 11. 10. 2016 (Festival Mesto žensk)

MEDIJSKI ODZIVI:
“Tokratni fokus avtorice nedvomno izhaja tudi iz lastne izkušnje materinstva, še posebno pa iz izkušnje težkega usklajevanja umetniškega dela z materinsko vlogo, saj obravnava teme ustvarjalnosti, potencialnosti, porajanja, produkcije in reprodukcije. Ženski reproduktivni organi, natančneje jajčniki kot motiv, od koder predstava črpa, se za to temo zdijo dober ustreznik. Predstava pa ne zvaja ženske na njeno reproduktivno funkcijo, prej izprašuje umeščenost ženske na mesto, kjer ji takšno dojemanje vsiljuje družba. (…)
Najmočnejši so prizori, v katerih se v siceršnje vedro razpoloženje vrine samoironija, ki tematizira stiske usklajevanja obeh svetov, biološke in umetniške (pro)kreacije. Tako denimo iz jajca izvaljeni telefon zavibrira, ko avtorica zgradi atmosfero za sproščujočo meditacijo – njen partner želi, naj da spat otroka, ona pa mu dopoveduje, da je ravno sredi predstave. Še močneje pa deluje »priznanje«, da je bilo eno življenje žrtvovano oziroma zamenjano za dotično predstavo. Eros do ustvarjanja je močan in lahko osvobajajoč, hkrati pa v danih razmerah od žensk terja nesorazmerno veliko žrtvovanja.” (…)
Jajca, do tistega, iz katerega se izvali telefon, Pia Brezavšček, 23. 9. 2016, Dnevnik

“Tina Valentan je prepričljiva v svoji gibalni zasnovi, ko razpreda svoje misli ob didaktičnem poigravanju z jajčeci ali ko zlati jajci postavi celo na svoje oči, tudi na svoja jajčnika; ko v prvi viziji odslikava pogled nimfe nesmrtnosti, v drugi pa dar narave. Vsekakor zanimivo zaokrožena tematika, ki jo koreografinja in plesalka poslika ter izpostavi kot domiselna animatorka na odrski sceni.”
Ženske so se zbrale že dvaindvajsetič, Daliborka Podboj, 6. 11. 2016, Parada plesa

FOTOGRAFIJE: Fotogalerija 1/ Fotogalerija 2

VIDEO: Kalipso/Mesto žensk/Vimeo


DELOVNI NASLOV (2012)

Tina Valentan in Luka Martin Škof (foto: vegajver)

Delovni naslov je gledališka inštalacija, ki obdeluje odnos med gibajočim se telesom in pogledom. Komunicira z razgradljivo podobo telesa in dvoumno prezenco, ki provocirata vprašanje poistovetenja z odrskim dogajanjem ter vprašanje pozicije moči.
Izbor materiala se vrti okrog počasnih gibov, s katerimi se zavlačuje sprejemanje odločitev pri premikanju ter s tem ustvarja suspenzija, znotraj katere obstaja razvlečen čas za razbijanje celote telesa in analiziranje njegove strukture. Z različnimi variacijami tempa telo v svojem nezadržnem gibanju izgublja vsakdanji namen/pomen in se prestavlja na rob med subjektom in objektom ter med izvajalcem in čutečim bitjem. Nepravilna kronološka taktika pa presega povsem jasen razvoj dogodkov, zato fabula ostaja nepojasnena. Vprašanju “kdo ali kaj postavlja možnost izbire med žrtvijo in darovalcem“ pušča odprt prostor za odgovor, ki gledalca sili, naj sam izbere kdo je pravzaprav glavna vloga; performer ali gledalec?
Skupinski prvenec avtorjev Tine in Luke je nastal v zaledju projekta Modul Dance, ki jima je z različnimi rezidenčnimi lokacijami (Kino Šiška Ljubljana, DeVIR/CAPa Portugalska, Dansehallerne Kopenhagen, Plesna izba Maribor in Nagib Parkour Maribor) nudil prostor za raziskovanje stičišča gledališke in plesne prakse. Preplet različnih uprizoritvenih pristopov je prinesel možnost uporabe telesa kot identifikacijske pokrajine na eni strani in telesa kot asociativnega stimulusa na drugi strani.

Sodelavci:
avtorja in izvajalca: Tina Valentan, Luka Martin Škof
oblikovanje zvoka: Matej Kolmanko
oblikovanje svetlobe: Urška Vohar
scenografija in kostumografija: Petra Veber

produkcija: Plesna izba Maribor/Nagib Parkour
koproducent: Gledališče Glej
partner: KUD Pozitiv

premiera v Mariboru: 30.09.2012, ob 20h, II. Gimnazija Maribor
premiera v Ljubljani: 13.10.2012, ob 20h, Gledališče Glej

Dodatno:
Tina Valentan o procesu dela pri predstavi (spletna stran Modul Dance)

FOTOGRAFIJE

 

VIDEO