Maša Kagao Knez

koreografinja, plesalka, gledališka ustvarjalka in pedagoginja

Maša Kagao Knez, foto: Tone Stojko

Maša Kagao Knez
foto: Tone Stojko

Maša Kagao Knez (1978, Ljubljana) se je z uprizoritvenimi umetnostmi srečala že kot otrok skozi telo svoje mame, plesalke in koreografinje Jasne Knez. Maša se je izobraževala pri številnih mentorjih doma in v tujini ter leta 2006 diplomirala na šoli Georgesa Momboyeja za tradicionalne in sodobne afriške plese v Parizu. Septembra 2013 je diplomirala na Akademiji za ples v Ljubljani. Kot plesalka, igralka in koreografinja sodeluje tako z institucionalnimi gledališči kakor tudi z neodvisnimi producenti. Njeno pedagoško in koreografsko delo temelji na raziskovanju gibalnega materiala, v katerem se različne plesne tehnike ter gibalni motivi afriške plesne tradicije prepletajo, dopolnjujejo in preoblikujejo v avtorski plesni izraz. Leta 2009 je s plesalko Dalando Diallo in glasbenikom Damirjem Mazrekom soustanovila KUD Baobab, ki deluje na področju plesa, glasbe in gledališča. Društvo se osredotoča na produkcijo avtorskih projektov, organizira redna plesna in glasbena izobraževanja v Studiu Baobab ter mednarodni festival Baofest. Od leta 2015 je umetniška direktorica zavoda 25 in vodja plesnega studia XXV. Leta 2013 je prejela nagrado Ksenije Hribar za plesalko.

Spletna stran: Baobab / Studio XXV

AVTORSKE PREDSTAVE

2015  MOMENTUM Avenija ujetih trenutkov, ples.-glas. predstava, Studio XXV – Cankarjev dom, MGL
2013 Dia Diasso Diaspora (soustvarjalci: Rosana Hribar in nastopajoči)
2012 Stopinje
2010/2011  Rojena zunaj svoje vasi1978 (soavtorja: Rosana Hribar, Filibert Tologo)
Nameščeni
2009  Moi toi nous / Jag du vi / Jaz ti mi (soustvarjalki: Dalanda Diallo, Malin Wiskari)
Obisk v afriški vasi (soavtorji: Jasna Knez, Dalanda Diallo, Damir Mazrek, Blaž Korez, Issiaka Sanou)
2007  Moja boljša polovica? (soustvarjalec: Nestor Kouame)
2003  Missawa (soustvarjalka Lea Menard)

KOREOGRAFINJA PRI PREDSTAVAH (ples, gledališče)

2014  Mama Afrika (Ad de Bont, režija: Marjan Štikar)
Juri Muri v Afriki pleše (Tone Pavček, režija: Ivana Djilas)
2011  Delo na belo, muzikal (režija: Kim Komljanec)
Rdeča zemlja (avtorica: Dalanda Diallo)
Mefisto (Klaus Mann – Žanina Mirčevska, režija: Eduard Miler)
2010  Kratke zgodbe (koreografija in ples v soavtorstvu z Dalando Diallo)
2009  Art Export (Žanina Mirčevska, režija: Eduard Miler)
2008  Ole – Eba! -plesno glasbeni performans (avtorji: zasedba Laafi, koreografija: Maša Kagao Knez)
2007  Bodi Marilyn Monroe (režija: Nebojša Pop – Tasić)
2006  Zašij mi pravljico, predstava za otroke (Nina Kokelj, režija: Barbara Kapelj)
Zgodba o Afriki (Hud Kud)
2005  Moja Afrika (Hud Kud)

SODELOVANJA KOT PLESALKA

2011 PogUM  – slovesnost ob dnevu državnosti (režija: Matjaž Berger)
Umetnost Umetniku – Prešernova proslava (režija: Neda R. Bric, koreografija: Ivan Peternelj)
2010 Timpan v diahroniji – Otvoritvena slovesnost: Ljubljana-svetovna prestolnica kulture (režija: Matjaž Berger)
2009 Stopam med stopinje tvoje, kakor bi hodila v dvoje (Lojzka Žerdin)
2008 Najdeno telo JK ali kako odplesati življenje (Jasna Knez)
2007 Brezčasje (Nataša Tovirac)
Oblivijon (Ivan Peternelj, Jana Menger)
2005 Painted Rythm (Christian D. Guerematchi)
Marš – Visoka pesem (režija: Ivica Buljan)
2004 Mesto solz (Dušan Teropšič)
Polet (Matjaž Weingerl in David Jarh)
SODELOVANJE V PREDSTAVAH PLESALKE IN KOREOGRAFINJE JASNE KNEZ:
2003 Odplesati življenje
2000 Pogled rešen izmišljenih podob
1997 Obisk v afriški vasi
1989 Kaj hoče lutka?
1987 Burkina Faso
Interakcija za plesalko in dva projektorja II
1985 Čudežna vreča
1984 Martin Krpan, glasbeno-plesna predstava za otroke (Janko Jezovšek, Jasna Knez)
1983 Interakcija za plesalko in dva projektorja I

VLOGE V GLEDALIŠKIH PREDSTAVAH

2012 Dvom (Doubt) Prilika, (John Patrick Shanley, režija: Alen Jelen)
Knjiga o džungli (Rudyard Kipling, koncept in režija: Nana Milčinski in Matjaž Berger)
2011 Mefisto (Klaus Mann – Žanina Mirčevska, režija: Eduard Miler)
2009 Neron (Davor Božič – Andrej Rozman Roza, režija: Matjaž Zupančič, koreografija Tanja Zgonc)
2008 Slovenec Slovenca gori postavi (režija: Mare Bulc)
2007 Dom (Saša Rakef, režija: Jan – Willem Van Den Bosch, koreografija: Sebastjan Starič)
Hiša E. A. Poe (režija: Katja Povše)
Kura nima jajc (režija: Kim Komljanec, koreografija: Maša Kagao Knez, Miha Lampič, Lea Menard)
2006 Ribič in njegova duša (Oscar Wilde, režija: Vasilij Senin)
2005 Kruto in nežno (Martin Crimp, režija: Eduard Miler)
2003 Eurotrans ali smer zahod (Dragica Potočnjak, režija: Tijana Zinajić)
Tri debele riti (režija: Kim Komljanec)
2002 Cabubaret II: Dobre, umazane, zle (režija: Kim Komljanec)
2001   Cabubaret I: Miss Slovenije ima kratke noge (režija: Kim Komljanec)
1999 Vesoljska odiseja, predstava za otroke (režija: Tatjana Šajatovič)
Pručko prosim! (režija: Kim Komljanec)
1997 Turbilator (režija: Kim Komljanec, koreografija: Barbara Brinovec)
1996 Kje je moj gozd? (pesmi, režija: Kim Komljanec, koreografija: Lena Knific, Nina Meško)

OSTALA SODELOVANJA

VLOGE V FILMIH, TV NADALJEVANKAH, RADIJSKIH IGRAH

2007
 Na sončni strani Alp, kratki igrani film (režija: Janez Burger)
2008  Strasti, TV nadaljevanka (kreativni producent in avtor zgodbe: Jure Pervanje)
2004   Roka, radijska igra, Radio Slovenija
2003  Rezervni deli, celovečerni film (režija: Damjan Kozole)
2002  Miss Slovenije ima kratke noge, radijska igra, Radio Slovenija
2000  Nepopisan list, mladinski film (režija: Jane Kavčič)

PEDAGOŠKO DELO 

2015 Baobab – zaključna produkcija rednih tečajev (več avtorjev/pedagogov) – Španski borci, Lj
od leta 2009 Redni plesni klasi v Studiu Baobab, Ljubljana
2014, 2006-2012 Zimska plesna šola v organizaciji JSKD Maribor, Plesna izba, Maribor
2011, 2012  Plesno poletje v organizaciji Terpsihora, Šempeter pri Novi gorici
2011-2012   Oblikovanje in vodenje strokovnega usposabljanja v okviru projekta ISAK 3: ”Usposabljanje za plesalca/plesalko/ pedagoga afriških plesov”
2010, 2011  Plesni klasi za EnKnapGroup, CK Španski borci, Ljubljana
2010-2011  Oblikovanje in vodenje strokovnega usposabljanja v okviru projekta ISAK 2: “Plesno usposabljanje”
2010  Plesni izziv okviru festivala Fronta, Murska sobota
2009-2010  Oblikovanje in vodenje strokovnega usposabljanja v okviru projekta ISAK: “Usposabljanje za koreografa”
2000-2009  Redni tečaji afriških plesov na različnih lokacijah: Ljubljana (Plesni studio Intakt, Dijaški dom Ivana Cankarja Poljane, Waldorfska šola, Športno društvo Trnovo), Ptuj, Šempeter pri Novi Gorici (plesna šola Terpsihora), Portorož (Klub Piranskih Študenov)
2004-2006, 2008  Delavnice za otroke in mlade v okviru festivala »Zemlja bez granica«, Udruga Breza, Osijek
2004, 2006  Plesni izziv v organizaciji JSKD Ljubljana
2002-2006   Delavnice v okviru Trnfesta KUD France Prešeren, Ljubljana
od leta 2000  Redno vodi delavnice za srednje šole po Sloveniji (okviru izbirnih vsebin, projektnih tednov, športnih dnevov); delavnice za otroke po vrtcih ter številne delavnice po Sloveniji, na Hrvaškem, v Srbiji, Avstriji, Italiji.
od leta 2000                                                                           Poučevanje afriških plesov in afrosodobnega plesa v obliki rednih klasov/ tečajev in intenzivnih delavnic, za plesalce, ljubitelje, otroke in odrasle.

DELOVANJE V KULTURNO UMETNIŠKEM DRUŠTVU BAOBAB

2009 soustanoviteljica društva Baobab (soustanovitelja: Dalanda Diallo, Damir Mazrek)
od leta 2009  predsednica društva: vodenje društva, zaposlena kot kulturna menedžerka, umetniška vodja plesnega programa
2009-2013  sooblikovanje projekta Izrazni svet afriške kulture : ISAK, ISAK 2, ISAK 3, ISAK 4- celoletna plesna in glasbena izobraževanja ter izvedba kulturnih dogodkov po Sloveniji
2010-2013  sooblikovanje mednarodnega festivala Baofest
Pred ustanovitvijo, so ustanovitelji društva Baobab, pod imenom plesno glasbena skupina Laafi ustvarili več dogodkov in predstav:
2008  Ole – Eba – plesno glasbeni performans – spoj afriških ritmov in flamenca
2007  Abondan – plesno glasbena predstava
2006  Sorsornet – plesno glasbeni večer
Birigaydi – plesno glasbeni večer

NAGRADE IN PRIZNANJA

2013 Nagrada Ksenije Hribar za plesalko, Društva za sodobni ples Slovenije

PODROBNEJE O PREDSTAVAH

DIA DIASSO DIASPORA (2013)

Predstava Dia Diasso Diasspora avtorice Maše Kagao Knez je svojevrsten preplet afriške kulture s sodobnim glasbenim in plesnim izrazom, izhajajoč iz osebnih zgodb in izkušenj mednarodne zasedbe ustvarjalcev, ki so vsak na svoj način povezani z Afriko in v svojem delu črpajo iz njene kulture. Diav zahodnoafriškem jeziku malinke pomeni blagostanje, Diassopomeni dober dom (in je hkrati  priimek očeta avtorice), medtem ko se Diasspora nanaša na stanje večne razdvojenosti med domovinama obeh staršev, na različne obraze drugačnosti in izkušnje (ne)pripadanja.

SODELUJOČI PRI PREDSTAVI
Avtorica predstave: Maša Kagao Knez
Plesalci in soustvarjalci koreografije: Dalanda Diallo, Jeanne Kondé, Soizic Muguet, Malin Wiskari, Daudet Grazaï, Maša Kagao Knez
Avtorji in izvajalci glasbe v živo: Irena Yebuah Tiran, Thomas Guei, Leticia  Slapnik Yebuah, Kandia Kouyate, Issiaka Sanou, Daudet Grazaï
Avtorska glasba: Damir Mazrek & Andrej Hrvatin
Asistentka koreografije: Rosana Hribar
Dramaturgija: Andreja Kopač
Kostumi: Férouz Allali – Africouleur Paris; Eva in Ajda Žagar – EA kreativa
Producent: Rok Avbar
Odnosi z javnostmi: Mojca Ocvirk
Koprodukcija: KUD Baobab in Cankarjev dom
Projekt so podprli: Mestna občina Ljubljana, Javni sklad za kulturne dejavnosti RS, Centre National de la danse, Paris, Krka d.d., Revoz d.d., Francoski institute, Hotel Park, DPG, Artrebel 9

Premiera:
Linhartova dvorana, Cankarjev dom, 27.marec 2013

IZ MEDIJEV

PARADA PLESA, OCENA PLESNE PREDSTAVE
Ljubljana, 11.04.2013 | Daliborka Podboj
Inteligentna slovenska Afričanka. Ali obratno. Maša Kagao Knez je odlična. Najnovejša predstava Dia, Diasso, Diasspora je navdušila.

Na odru Linhartove dvorane Cankarjevega doma v Ljubljani je bila po idejnem konceptu in v koreografiji Maše Kagao Knez uprizorjena mednarodna predstava plesa, glasbe in osebnih izpovedi, uprizoritev Dia, Diasso, Diasspora, ki posega po samem vrhu tovrstnih predstav na naši kulturni sceni in nič manj na evropski.
Pokrajina enakovrednega prepleta plesne in glasbene kulture se začne v poltemi ob liričnem spevu študiranega vokala mezzosopranistke, mednarodne operne in koncertne pevke Irene Yebuah Tiran. Njen čisti glas se sliši kot klic davnine, kot spevni dialog dveh kontinentov, ki umetnike vabi k nadgradnji časa in jih sočasno povezuje s kulturo evro-afriške dediščine. Ko se obzorja širijo in dopolnjujejo, se poraja vedno nekaj novega. In mogoče ravno zavoljo novega umetniškega vzleta je predstava Dia, Diasso, Diasspora zavela čutno toplino optimističnega sožitja, in to prav v času, ko toliko naših mladih doma ne vidi življenjske perspektive in se poskuša srečo izven slovenskih meja.
Enourni plesni projekt Maše Kagao Knez Dia, Diasso, Diasspora inteligentno razpira uprizoritveni prostor, ga polni z gibalno in glasbeno svežino raznolikosti, in ne le kulturnih, ampak tudi tistih pristno človeških individualnih in umetniških vrlin, ki se v kompozicijski celovitosti gledajo, občutijo in slišijo kot orkestralni koncert plesa, glasbe, spevnih glasov in življenjskih usod, v katerem tudi vsak posameznik zablesti v svojem solističnem izlivu, se zlije v melodiko skladne koreografske kompozicije in vtisne svoj pečat časa.

DELO, OCENA PLESNE PREDSTAVE
Ljubljana, 3. 4. 2013| Mojca Kumerdej
Plesna predstava presega razdvojenost med domovinama na afriškem in evropskem kontinentu.

Dia Diasso Diasspora avtorice Maše Kagao Knez in njene asistentke bogato razvejane koreografinje Rosane Hribar je kompleksno, inteligentno strukturirana predstava, ki jo odlikuje izvrstna, v nekaj primerih naravnost osupljiva plesna in glasbena izvedba.

Dia, Diasso, Diasspora
VIDEO
FOTO GALERIJA

Maša Kagao Knez: Dia Diasso Diasspora,  foto: Tone Stojko

Maša Kagao Knez: Dia Diasso Diasspora,
foto: Tone Stojko

ROJENA ZUNAJ SVOJE VASI / 1978  (2010)

dvodelni solo

Afriški izraz kagao v prevodu pomeni ženska, rojena zunaj svoje vasi. 1978 označuje leto njenega rojstva.
Maša Kagao Knez, korenine katere izhajajo po materini strani iz Slovenije, po očetovi iz Burkine Faso, je plesalka in koreografinja, ki od rojstva živi v Ljubljani »Kljub temu nisem ne črna, ne sodobna, ne afriška,« pravi Maša in nadaljuje: »Ko pridem v Slovenijo, nisem sodobna plesalka, ko pridem v Afriko, nisem plesalka afriških plesov. Vedno znova sem nekako ‘zunaj’.«
Kot izhodišče za dvodelni solo performans si je postavila izkušnjo zunanjosti in (ne)pripadanja ter principe dvojnosti in identitete. K sodelovanju je povabila koreografinjo Rosano Hribar (iz Slovenije) in koreografa Filiberta Tologoja (iz Burkina Fasa), da sta iz različnih perspektiv razvila gibalni material, ki ga vsebuje eno telo, telo plesalke Maše Kagao Knez.
In če je prvi del gibalne raziskave potekal pod naslovom Rojena zunaj svoje vasi (koreografija Rosana Hribar), je drugi del, narejen s časovnim zamikom dobrega leta, naslovljen z letnico 1978 (koreografija Filibert Tologo). Oba dela kljub svoji dvojni naravi (in ravno zaradi nje) ter dveh različnih uprizoritvenih jezikov sestavljata celoto, ki jo sestavlja človek s svojim dvojnim principom delovanja (dobro, slabo), umeščanja (prostor, čas) in pojmovanja (moško, žensko).
Andreja Kopač

SODELUJOČI V PREDSTAVI
Avtorica in ples: Maša Kagao Knez
Koreografija: Rosana Hribar (Slovenija) In Filibert Tologo (Burkina Faso) Dramaturgija: Andreja Kopač
Produkcija: Kulturno-umetniško društvo Baobab
Koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana
1. del: ROJENA ZUNAJ SVOJE VASI
Koreografija in izbor glasbe, scene in kostumov: Rosana Hribar
2. del: 1978 
Koreografija: Filibert Tologo
Avtorska glasba: Damir Mazrek in Andrej Hrvatin v sodelovanju z glasbeniki projekta “World Hapiness Orchestra”: Kandia Kouyate, Basita Dao, Ibrahima Sory Diabaté, Yakouba Demebele

IZ MEDIJEV

PARADA PLESA, OCENA PLESNE PREDSTAVE
Ljubljana, 26.10.2010 | Daliborka Podboj
Maša Kagao Knez je postala ženska

Koreografinji Rosani Hribar je uspelo izklesati umetniško podobo ženske v procesu samospoznanja, ki jo je zaplesala in doživeto izoblikovala v novi gibalni preobleki Maša Kagao Knez. Rojena zunaj svoje vasi je povsem dorečena predstava, ki ti da misliti, te prevzame in verjameš vsakem gibu, koreografski celoti, ki izpisuje življenjske trenutke in izriše kulturno simboliko.

DELO, OCENA PLESNE PREDSTAVE
Ljubljana, 16.10.2010 | Mojca Kumerdej
V identitetni diaspori

V tokratnem polurnem solu je koreografinja Rosana Hribar v predstavo natančno prenesla plesalkino duhovno in identitetno diasporo in pri tem Mašo Kagao Knez gibalno razprla na način, kot je doslej ni bilo mogoče videti. In to ne le kar zadeva plesne metode, ampak tudi izvedbeno skozi natančno izmenjavanje in prehajanje napetosti v sproščenost, trdote v mehkobo, samozavesti in gotovosti v negotovost, omahovanje.
Polurni plesni solo Rojena zunaj svoje vasi odlikuje premišljen koreografski preplet raznorodnih plesalkinih gibalnih izkušenj, pri  čemer v drugem delu izstopi sodobni ples in v tretjem afriški, prav tako pa tudi natančna in disciplinirana izvedba Maše Kagao Knez, in to v razponu, ki ga doslej še ni uprizorila.

SIOL.NET
Ljubljana, 22.12.2012| Manca Čujež
Maša Kagao Knez od amazonke do Ženske

Maša Kagao Knez je plesno predstavo Rojena zunaj svoje vasi nadgradila z gibalno raziskavo 1978. Mašin dvodelni plesni solo črpa navdih iz izkušnje zunanjosti in (ne)pripadanja, ki sta ga vsak po svoje v koreografijo prelila Rosana Hribar in Filibert Tologo. Rojena zunaj svoje vasi na oder postavi Knezovo v črnini v boju s samo s seboj, v iskanju identitete, zaznamovane z afriškim, v hladni in strogi zahodni družbi. Med plesnim potovanjem po odru pa se predstava prevesi v drugi del, 1978, v katerem Knezova zažari v ognjenih barvah in ravno tako ognjevito in eksplozivno obvladuje oder.

DELO, OCENA PLESNE PREDSTAVE
Ljubljana, 30.12.2012| Mojca Kumerdej
Ženska od nekod vmes

Maša Kagao Knez je izbrala dva koreografa in se interpretativno prepustila njunima konceptoma ter s tem dvema pogledoma, ki nista pogojena le z različnimi kulturami in koreografskima jezikoma, ampak tudi s spolno razliko. Prvi, daljši del Rojena zunaj svoje vasi v koreografiji Rosane Hribar, kije bil v PTL premierno uprizorjen lani jeseni, je ritmično in koreografsko večplastno strukturiran. Drugi, četrturni del z naslovom 1978 afriškega koreografa FilibertaTologa, ki živi in dela v Evropi, je bil premierno uprizorjen prejšnji teden in je pravo nasprotje prvega. Drugi del nima ne napetosti ne konfliktnosti prvega, sekvence z afriškimi plesi v posodobljeni sodobnoplesni formi so povezane linearno.
Dva zelo različna koreografska pristopa sta tako različna pogleda na Mašo Kagao Knez, ki jo koreografinja prvega dela uprizarja s pozicije emancipirane Evropejke, koreograf drugega pa s pozicije Afričana, razpetega med urbanim in tradicionalnim, med severom in jugom. Poleg razpršene atmosfere, h kateri prispeva izvrstno lučno oblikovanje, predstavo odlikuje izvajalski razpon Maše Kagao Knez, ki v tem trenutku sodi v vrh slovenskih plesalcev.

Rojena zunaj svoje vasi, 1978
VIDEO
FOTO GALERIJA

ROJENA.ZUNAJ SVOJE.VASI

Maša Kagao Knez: Rojena zunaj svoje vasi foto: Tone Stojko