Tina Dobaj

plesalka, koreografinja in plesna pedagoginja

Tina Dobaj studio_fotoCMatjaz Wenzel_julij 2014_01

Tina Dobaj Eder
Foto: Matjaž Wenzel

Tina (Martina) Dobaj (1980, Maribor) je končala umetniško akademijo P.A.R.T.S. v Bruslju. Po šolanju je bila sprejeta v profesionalno skupino ROSAS priznane belgijske koreografinje Anne Terese de Kearsmaaker. Kmalu zatem je dobila angažma v predstavi The Vile Parody of Address koreografa Williama Forsytha. Ko se je vrnila v Slovenijo, je začela učiti profesionalne treninge v Ljubljani in v gledališču v Mariboru, kasneje pa je obnovila stik z Brusljem in poučevala tudi tam različne treninge in delavnice. Od leta 2003 je pedagoginja sodobnega plesa, kasneje tudi baleta na Srednji vzgojiteljski šoli in gimnaziji Ljubljana – SVŠGL, smer sodobni ples Ljubljana, kjer je sodelovala tudi pri uvajanju ter pisanju programov za umetniško gimnazijo.
S koreografskim prvencem Cesta (2003) je prejela dve nagradi Povodni mož, s predstavo Geiko (2004) pa nagrado Münchenskega festivala. V produkciji Flote je še ustvarila predstavi Ring in Kore wa tada no sen desu (2006 in 2007). Sodelovala je tudi z zborovodjo Karmino Šilec in naredila koreografijo za njen projekt Adiemus (2003) in CS LIGHT (2007). Z Gregorjem Kamnikarjem je sodelovala pri predstavah Odprto od do in Kapital. Slednja je bila povabljena na Brisbane festival v Avstraliji (2011), kjer je avtorica izvedla delavnice na Queenslandski univerzi ter študente integrirala v predstavo. Aprila 2013 je v New Jerseyu poučevala na plesni šoli MADLOM koreografinje Maje Milenović Workman, kasneje pa plesala v njeni predstavi Namišljena resnica, ki je bila premierno izvedena septembra 2013 v Stari mestni elektrarni v Ljubljani. V New Yorku je 2013 sodelovala v improvizacijskih projektih skupaj z legendama jazz glasbe, z Reaggijem Workmanom in Kenom Vandemarkom v režiji Maje Milenovič Workman. Od februarja 2014 ustvarja performanse pod imenom LaMuG-Zi v plesno-glasbenem tandemu z Andrejem Hrvatinom.

AVTORSKE PREDSTAVE

2016            SILHUETA, plesni solo (avtorstvo, koreografija in ples), video in fotografija: Maja Modrinjak, glasba: Andrej Hrvatin, Lutkovno gledališče Maribor, Minoritska cerkev – Minoritska cerkev, Maribor (video)
M / DOTIK (zamisel in koreografija), gib in realizacija: Marjeta Kamnikar, glasba: Andrej Hrvatin; Nomad Dance Academy, Federacija – Minoritska cerkev, Maribor
2014 NOTRANJA NEPOSREDNOST (koreografija in ples), premiera 1. sklopa – Vetrinjski dvor Maribor (video)
2013/14 LA MUG-ZI (soavtorstvo: Andrej Hrvatin), glasbeno improvizacijski sklop, produkcija Narodni dom – Vetrinjski dvor Maribor
2009 KAPITAL: All Inclusive, produkcija Flota – Kino Šiška
KAPITAL, (soavtorstvo: Gregor Kamnikar), Stara mestna elektrarna Ljubljana
2008 ODPRTO OD DO (soavtorstvo: Gregor Kamnikar), produkcija: OPS! – SNG Maribor
2007 KORE WA TADA NO SEN DESU, Flota – Stara mestna elektrarna
2006 RING, Flota- Plesni Teater Ljubljana
2004 GEIKO, Ex-ponto (11. mednarodni festival), PTL Ljubljana
2003 CESTA, Plesni Teater Ljubljana

KOREOGRAFSKA IN PLESNA SODELOVANJA

2015 NEFORMA, serija glasbeno plesnih improvizacij (ples Tina Dobaj) -Nagib na oder, Mali oder, Narodni dom Maribor
2013 NAMIŠLJENA RESNICA (režija Maja Milenovič Workman, koreografija Tina Dobaj), produkcija Flota – SMEEL, Ljubljana
2010 GLEDALIŠČE (koreografija Jana Menger) plesalki Tina Dobaj in Anja Bornšek, produkcija Vitkar zavod – Španski borci, Ljubljana
2009 EX PARTS ATTACK: improvizacije La Raffinerie, Bruselj, Belgija, različne lokacije Dunaj
TAM DALEČ (koncept in koreografija Sinja Ožbolt), Plesni Teater Ljubljana
KAPITAL (koreografija Tina Dobaj Eder in Gregor Kamnikar), Stara mestna elektrarna
2008, 2009 BEYOND FRONTA: improvizacijski napadi – Murska Sobota, Avstrija, Budimpešta
2008 ODPRTO OD DO (kor. Tina Dobaj Eder in Gregor Kamnikar) – SNG Maribor
2007 TWICE READ (kor. Eulalia Ayguade Farro) -Festival Trayectos, Zaragoza, Španija
CS LIGHT (koncept, zborovodja Karmina Šilec, koreografija: Tina Dobaj Eder), Carmina Slovenica, Cankarjev dom
2005-2009 IMPRO POSTAJE MARIBOR (koncept Snježana Premuš), različne lokacije
2000-2004, 2008           DRUMMING (kor. Anne Teresa De Keersmaeker), produkcija Rosas, La Monnaie/ De Munt, Bruselj, Belgija (repertoar)
2004 ADIEMUS (avtorica in dirigentka Karmina Šilec, kor. Martina Dobaj), Carmina Slovenica, SNG Maribor
2003 KROG V TELESU, KVADRAT V GLAVI (kor. Matjaž Farič), Flota, Cankarjev dom Ljubljana
2002 REPERTORY EVENING 2002 (kor. Anne Teresa De Keersmaker), produkcija Rosas, La Monnaie/ De Munt, Bruselj, Belgija
2001 THE VILE PARODY OF ADDRESS (William Forsythe, kor. Anne Teresa De Keersmaeker), Le Festival d'Automne à Paris, Theatre de la Bastille, Pariz, Francija

PEDAGOŠKO DELO

2004-2017 Poučevanje baleta in sodobnega plesa na SVŠGL, smer umetniška gimnazija, modul sodobni ples:
Pred-premiera '17: TEMA IN VARIACIJA, šolska produkcija – Plesno-gledališka dvorana SVŠGL
Pred-premiera '16: INTERVJU Z MANO, šolska produkcija (umetniško in mentorsko vodstvo 2. letnika plesalcev SVŠGL) – Plesno-gledališka dvorana SVŠGL
Pred-premiera '10: OPAZOVATI IN /ALI OPAZOVANO, šolska produkcija – SMEEL, Ljubljana
Pred-premiera '09: NASPROTJA, šolska produkcija – SMEEL, Ljubljana
Pred-premiera '08: 3/8 KRINOLINA, šolska produkcija – Cankarjev dom, Ljubljana
Pred-premiera '07: NEZNOSNA LAHKOST BIVANJA, šolska produkcija  – Cankarjev dom, Ljubljana
Pred-premiera '06: KRONIKA, šolska produkcija – Cankarjev dom, Ljubljana
Pred-premiera '04: SUPERNOVA, šolska produkcija – Cankarjev dom, Ljubljana
2015/2016 koreografija muzikala METULJEV EFEKT (r.: Matjaž Latina) z dijaki Gimnazije Ptuj – kulturna dvorana Gimnazije Ptuj (2015), Festival Arsana – dvorišče Minoritskega samostana Ptuj (2016) – (video)
2013-2016                 Strokovna spremljevalka in selektorica območnih plesnih revij na področju ljubiteljskega plesa za Štajersko regijo
Strokovna komisija za sofinanciranja kulturnih projektov na področju ljubiteljske kulture JSKD
2007-2009 Poučevanje plesnih klasov v La Raffinerie, Bruselj
Ostalo: Predavateljica na Mednarodni pedagoški konferenci v Velenju o pedagoškem delu in vidiku skozi shiatsu igralnice (2017)
Selektorstvo na področju ljubiteljske kulture plesa – območno srečanje plesnih skupin v Posavski, Zasavski in Dolenjski regiji ter Štajerski regiji
Vodenje treningov v Plesnem Teatru Ljubljana, Fičo balet, En Knap, Fourklour, Srednja baletna šola Ptuj, SNG Maribor
Poučevanje na JSKD seminarjih v Tolminu, Mariboru, Brežicah, Novem mestu in Ljubljani
Poučevanje na Zimskih plesnih šolah v Mariboru
Poučevanje klasov in delavnic, Tanzquartier Wien (TQW), P.A.R.T.S Bruselj, Belgija
Poučevanje profesionalnih klasov v Operi Graz, Oper Graz, Avstrija
Poučevanje profesionalnih klasov v Traffo Studios, Budimpešta, Madžarska
Poučevanje klasov in delavnic v University of Queensland, Brisbane, Australija

NAGRADE

2003 Nagrada Povodni mož – Parada plesa, (najboljša plesalka in nagrada občinstva) za predstavo Cesta
2004 Nagrada Münchenskega festivala za predstavo Geiko
1995-1998  Nagrade za avtorski ples na republiškem tekmovanju mladih plesalcev, OPUS 1, Celje

MEDIJSKI ZAPISI

Tina Dobaj: Maribor je zaspan, ni prebojev – Večer, 5. 6. 2017 – Melita Forstnerič Hajnšek

 

PODROBNEJE O PREDSTAVAH

SILHUETA (2016)

All material in nature, the mountains and the streams and the air and we, are made of Light which has been spent, and this crumpled mass called material casts a shadow, and the shadow belongs to Light.”

Vsa snov narave, gorovja, potoki, zrak in mi, je iz obsevajoče Svetlobe; in ta zmečkana gmota materije meče senco in ta senca pripada Svetlobi.”
Louis Kahn

Koreografinja črpa navdih iz arhitekturnega vidika senčenja in preigravanja svetlobe. Še posebej se nanaša na dela arhitekta Louisa Kahna; ta meni, da je tema sence naravni del Svetlobe, ki poraja materialnost, katere namen je, da meče senco. Senca je nedosegljiva, nedoločljiva. V svojem obrisu ponuja nekaj neznanega, lepega, zanimivega, malce strašljivega, zabrisanega. S svojo naravo je silhueta vezana na nevednost in strah pred neznanim, čeprav nam je obris poznan. Obstaja torej dvojnost v sami senci. Določeni del pušča skrit, prekrit, sklicuje se na radovednost in temeljno željo, da raziščemo, česar še ne vemo. Silhueta dopušča tako grozo kot vljudnost. Pomeni vez med očitnim in neočitnim.

Koncept, koreografija in ples: Tina Dobaj
Video in fotografija: Maja Modrinjak
Avtor in izvajalec glasbe: Andrej Hrvatin
Violina: Sausan Hussein
Kontrabas: Žiga Golob
Oblikovanje luči: Urška Vohar
Oblikovanje tiskovin: Matjaž Wenzel
Koprodukcija : Lutkovno gledališče Maribor, Minoritska cerkev
V sodelovanju z Galerijo Plesa Maribor
Predstava je nastala s pomočjo Mestne občine Maribor

Predstavitev odlomka iz predstave Silhueta: 9. 10. 2016 – VII. Plesna nacionala – CK Španski borci Ljubljana

Premiera 25.11. 2016, ponovitev 26.11. 2016 v- Minoritska cerkev, Lutkovno gledališče Maribor

MEDIJSKI ODZIVI

“(…) Pod osvetljenim obokom in ob gladki stranski steni se Tina postavi v eno od svojih razpotegnjenih poz s pogledom v gledišče, je živa freska na prazni steni, kip človeške lepote in upanja. Kaj kmalu pa se iz te estetske oblike izoblikuje kip pradavnine, metaforični prehod enega od človeških oblik ali ena od levitev možnega arhetipa na poti do človeške preobrazbe. Kot bi se s pogledi sprehajali po nevidni zgodovini Minoritske cerkve, ko Tina ob glasbeni spremljavi oblikuje nove plastične forme, ki se pretakajo v senčnem ozadju. Silhuete se množijo ob njenih umetniških izlivih, se sprehajajo pod oboki, ponavljajo, spreminjajo in so ujeti likovni trenutki plesalkinih nemirnih senc, ki z novo tehnologijo senčijo ter polnijo stene z novim umetniškim optimizmom. (…). Potem nastopi veliki preobrat, ko se plesalka napoti na plesna tla in obrača nove liste novih plesnih oblik, zapleše z vso zanjo značilno ustvarjalno intenziteto, razbija mistiko ter praspomine, je ženska, je plesalka, ki živi tu in zdaj in se prebija skozi sedanjik. Je poetična, vendar povsem prizemljena v tej svoji sodobni koreografski ter sakralni poemi v neslišnem glasu, vendar v tonih in tenzijah svojega izvrstno uglašenega gibalnega instrumenta, s tem svojim telesom, izpolnjenim tudi z njej lastno umetniško substanco. (…)”
Silhueta Tine Dobaj je umetniški dogodek, ki vliva upanje in optimizem!, Daliborka Podboj, Parada plesa, 20. 12. 2016

SILHUETA – PLESNA PREDSTAVA (Intervju s Tino Dobaj in Majo Modrinjak), RTV SLO, TELE M, 6. 12. 2016

FOTOGRAFIJE:

VIDEO:


NAMIŠLJENA RESNICA (2013)

Ženska, upodobljena v predstavi, je razmeroma svobodna in izobražena, hkrati pa omejena znotraj nedorečenega iskanja pomena lastnega obstoja. Vsak dan se srečuje s pričakovanji in agresijami, ki jih sicer predpisuje okolje, vendar je sama odgovorna za odgovor in zato njihov nenehni pritisk. Sproti se ujema v past in se ne sooča s subjektivnim mnenjem. Edina pot, da obstane, je popolna sprememba.

Koncept, poezija, scenarij in režija: Maja M. Workman
Koreografija: Maja M. Workman in Tina Dobaj Eder
Izvedba, ideja: Tina Dobaj Eder
Zvok, glasba v živo: Andrej Hočevar
Glas, igra: Ayana Workman
Lučno oblikovanje: Luka Curk
Glas, igra: Ayana Workman

Produkcija: Flota, Ljubljana
V sodelovanju z: SNG Maribor, Bunker Ljubljana
S podporo: Mestna občina Ljubljana, Ministrstvo za kulturo

Premiera 7. 9. 2013, Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana

Medijski odzivi 

Namišljena resnica kot duet giba in glasu, plesalke in tolkal
“Nenehno intenzivna Tina Dobaj Eder je plesno in igralsko izvrstna ter tudi z obraznim izrazom ne oziraje se na dinamičnost oziroma statičnost­ sekvenc prepričljivo uprizarja razcep, v katerem se izgubljenost spodvije v iskanje, smeh v jok, infantilnost v zrelost in strah pred spremembami v sprijaznjenost ter pomiritev.”
Mojca Kumerdej, DELO, 18.09.2013

Kakšna je plesna resnica?
“Namišljena resnica Maje Milenovič Workman in Tine Dobaj Eder je s prepričljivo režijsko roko v jasninah koreografske berljivosti kompleksno izpisana drama o ženski razcepljenosti med lastno zunanjo podobo in notranjim glasom, ki se svojega nezadovoljstva (notranji glas) najraje znebi  z novimi zunanjimi okraski, novim nakupom, ko sama sebe vedno znova prevara, vse dokler se zavestno ne vzame v roke ter sproži lastno transformacijo. Ki jo lahko le ona sama.
Parada plesa, Daliborka Podboj, 5. 10. 2013

Povezave:  VIDEO VIMEO | FLOTA | PARADA PLESA | FACEBOOK EVENT | SIGLEDAL.ORG


KAPITAL (2009)

Kapital Tina in Gregor koreografirava skupaj, ga pleševa in skozi to koncipirava na sami predstavi. Ker je več Tin in več Gregorjev, to ni samo duet, ampak gneča. Uporabljamo vse, kar nam je na dosegu. Tako tisto, kar nam je najbližje, kot tisto, kar nam je najbolj oddaljeno. Prvine plesa krožijo po nas kot dobrine, kot oseba, ki pogleda globlje, da lažje pride na površje. Nadenemo si pretkano premišljeno izmišljena imena, da bi preprečili kakršnokoli prepoznanje v tem kroženju. In zakaj potem obdrživa svoji imeni? Iz navade, čisto iz navade. Da se v zameno za to narediva še toliko bolj neprepoznavna.

Kapital je telo kapitalista brez organov ali kapitalističnega jaza. Toda kot tak – kapital namreč – ni samo tekoča in okamenela substanca denarja, pač pa tudi da sterilnosti denarja obliko, preko katere denar potem lahko producira denar. Kapital je oblika cirkulacije kot dom, v katerega nenehno vlagaš.

Koreografija in ples: Tina Dobaj Eder, Gregor Kamnikar
Scenografija: Maja Rijavec
Glasba: Samo Pečar
Oblikovanje svetlobe: Andrej Hajdinjak
Fotografija: Petra Veber
Strokovni sodelavki: Petra Veber, Barbara Novak
Producentka: Ksenija Kaučič

Produkcija: Flota, zavod, Murska Sobota
Koprodukcija: Flota Ljubljana, Ops! zavod Ljubljana, Plesni Teater Ljubljana
Partner: Bunker

Premiera: 28.9. 2009, Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana

Medijski odzivi:

Sedeč na Kapitalu
“Ko se Marx dobro prodaja, gre družbi slabo. Ko je razprodan, je jasno, da nekdo profitira od revščine drugega«. Ne, to ni izsek iz spremnega materiala predstave Kapital, ampak izjava berlinskega založnika ob predlanski razprodaji Marxovega Kapitala. Gledališki list – v zgodovini slovenske odrske umetnosti najtežji – je na zunaj sicer oblikovan kot Marxov Kapital, ki pa za Kazalom, v katerem so navedeni sodelavci, namesto teksta vključuje nekaj kilogramsko reciklažo reklamnih obvestil, ki se vsakodnevno nabirajo v nabiralnikih, sam objekt pa med predstavo služi tudi namesto stolov, na katere se obiskovalci posedejo.Marx pa se ne le dobro prodaja, ampak tudi trendovsko uprizarja, kot je v zadnjem letu mogoče opaziti ne le v Sloveniji, ampak tudi v tujini.
Poleg plesalcev in avtorjev, Gregorja Kamnikarja in Tine Dobaj Eder – v Kazalu sta navedena kot činitelja kapitalistične produkcije – v predstavi sodelujejo tudi performerji, ki prav tako sede v publiki gibalno in besedno improvizirano intervenirajo v njuno izvedbo. Tako je v sobotni ponovitvi ena od njih ob prižgani lučki listala po katalogu in si nekaj zapisovala, medtem ko sta plesalca prostorsko večinoma kar zanimivo izvajala gibalne kombinacije med posedeno publiko, pri čemer se je njuna izvedba na napovedano vsebino navezovala zgolj v občasno odtujenem, robotoiziranem gibu, kostumografsko pa z obešenimi etiketami, prepetimi na »nova« oblačila, ki jih je mogoče razumeti tudi kot etiketo, ki vključuje ceno in lastnosti samega nosilca. Da sedimo – tokrat dobesedno – na Kapitalu, se je občinstvo zavedelo šele na samem koncu, ko si je plesalka od gledalcev izprosila njihove torbice in nahrbtnike, Gregor Kamnikar pa ob lučki sedečo sodelavko naprosil za poračun, ki pa je bil naslednji: ker izvedba štirideset minutne predstave stane 2400 evrov bruto in je torej vrednost minute 60 evrov, lahko publika dobi dodatek, če si ga želi in ga je pripravljena plačati. Po Kamnikarjevih besedah med vsemi uprizoritvami Kapitala doslej najradodarnejša publika je v sobotnem večeru zbrala slabih 60 evrov in si tako prislužila dodatno minutno odrske izvedbe. Ob tem ni jasno, ali sta avtorja publiko s tem postavila v pozicijo »človeku prijaznega« kapitalista, ki stremi k temu, da do pičice poplača delavčevo delo in ne bogati na račun presežne vrednosti neplačanega delavčevega dela (no, v resnici uprizoritve finančno ni pokrila publika s kupljenimi kartami, ampak dotacija MzK), ali pa sta želela pokazati, da brez denarja ni ne kruha niti iger.”
Mojca Kumerdej, Delo, februar 2010

Dinamična cjelina (gostovanje u Zagrebačkom plesnom centru)
Kapital je plesna predstava zanimljive i zabavne forme, dinamične interakcije s publikom. Na duhovit i povremeno uznemirujući način oslovljava aktualno pitanje – što je kapital, ali i kolaps u koji dovodi prevođenje svih vrijednosti u novac.
Razina plesne izvedbe izuzetno je visoka; iz CV-a Tine Dobaj Eder čitamo da je članica trupa kao što su Rosas i Forsythe, a iz njezinog eksplozivnog i bogatog nastupa jasno je i zašto; Gregor Kamnikar, koji se bavi istraživanjem tjelesne inteligencije i somatskim tehnikama, upečatljiv je i snažan plesač. Koreografski je jasno da svaki od autora unosi u izvedbu vlastiti tjelopis, vlastitu dinamiku i osobnost, koja se ujedinjuje u prostoru zajedničke ideje.”
© Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 7. prosinca 2009.

Povezave: BUNKER  | FLOTA |

FOTOGRAFIJE

VIDEO

Dodatne video povezave: YOUTUBE 1, 2 |  EUROPEANA