Tanja Zgonc

plesalka, koreografinja, butohistka, plesna pedagoginja

Tanja Zgonc
Foto: Foto Tivoli

Tanja Zgonc (1959, Ljubljana) je kot koreografinja in plesalka že več kot trideset let dejavna in priznana na svetovni in slovenski plesni sceni. Njeni plesni začetki segajo v Studio za svobodni ples (1978-1984), Studio za pantomimo Andrésa Valdésa (1979-1985), leta 1984 pa se je pridružila novoustanovljenemu Plesnemu Teatru Ljubljana, kjer je plesala v številnih uspešnih predstavah, kasneje pa tudi koreografirala. Pripravila je dvajset avtorskih predstav in prejela številne nagrade: jugoslovanska alternativna igralka (1989), Zlata ptica (1992), Zlata paličica (1994), nagrado Prešernovega sklada (2002) za predstavo Kagami odsev in nagrado Povodni mož, za najboljšo predstavo po izboru kritikov (2002), za predstavo Koora. Sodelovala je s številnimi priznanimi režiserji v Sloveniji in tujini ter postavila koreografije/odrski gib v preko sto gledaliških predstavah. Leta 2002 je bila na AGRFT v Ljubljani izvoljena v naziv docentke,  leta 2007 v naziv izredne profesorice in leta 2012 v naziv redne profesorice za področje  plesne in gibne izraznosti. Z butom se je seznanila pred 26 leti, ko je postala članica v Koelnu ustanovljene Ko Murobuschijeve skupine International Butoh Dance Company. Kasneje sodelovala tudi s skupinama In-Out (Nemčija) in Su-En Butoh (Švedska). V japonskem butu se je izpopolnjevala pri vodilnih mojstrih kot so: Kazuo Ohno, Yoshito Ohno, Ko Murobuschi, Carlotta Ikeda in Tadashi Endo. Tanja Zgonc je koreografinja butohistka, ki je s preobrazbo različnih plesnih tehnik in gibalnih metod z metodologijo buta razvila lastno sistematiko in avtorski princip giba, predvsem hrbta. Zadnja leta kot vodilna predavateljica vodi delavnice po metodi butoh v svojem specifičnem jeziku  v Evropi, ZDA in tudi na Japonskem.

 

 AVTORSKE PREDSTAVE

2013 Tulkudream
2010 Nevada_Body II.
2009 Nevada_Body I.
2008 Between
2006 White Body
2005 Koan Kenšo
4plus1 (soavtorstvo: Igor Sviderski)
2002 Koora
2000 Kagami odsev
1998 Porsche
1997 Hiša
1996 Heksagram 52
Mankind
1995 Manover 95
Haus
1994 IIza
1991 Pot
1990 V pot vpet
1989 A – bu sabydaka
1984 Divertimento

AVTORICA KOREOGRAFIJ ZA VIDEO IN FILM

2007 Spotlight
2004 "Ich" (soavtorstvo scenarija: Sabine Scharf)
2003 Fantom (scenarij in režija: Ema Kugler)
1995 Obiskovalec (scenarij in režija: Ema Kugler)
1994 Zgodba o metulju (scenarij in režija: Marina Gržinič in Aina Šmid)
1993/94 Prosti pad (scenarij in režija: Nataša Prosenc)
1993 Mankurt (scenarij in režija: Ema Kugler)
Labirint (scenarij in režija: Marina Gržinič in Aina Šmid)
1992 Pot(adaptacija predstave za video, režija: Sašo Podgoršek)
1990/91 Nestrpnost (scenarij in režija: Neven Korda)
Bilokacija (scenarij in režija: MarinaGržinič in Aina Šmid)

AVTORICA KOREOGRAFIJ V GLEDALIŠKIH PREDSTAVAH

2014 Veliki Gatsby (režija: Ivica Buljan)
2012 Butoh_Dada (scenarij in režija: Stefan Maria Marb)
Gospoda Glembajevi (režija: Ivica Buljan)
Obuti Mačkon (režija: Dušan Jovanovič)
2010 Vampir (režija: Ivica Buljan)
2009 Macbeth after Shakespeare (režija: Ivica Buljan)
Neron (režija: Matjaž Zupančič)
2008 Primož Trubar (režija: Matej Filipčič)
Tosca (režija: Matej Filipčič)
2007 Mlado meso (režija: Ivica Buljan)
Svinjak (režija: Ivica Buljan)
2006 Liquid Earth (režija in ples: Stefan Maria Marb)
Ena in druga (režija: Ivica Buljan)
Iz veka vekov (režija: Jernej Lorenci)
Drame princes (režija: Ivica Buljan)
2005 Golem3 (scenarij in režija: Stefan Maria Marb)
Hamlet (režija: Ivica Buljan)
2004 Kaspar (režija: Jaka Ivanc)
Metamorfoze (režija: Vinko Möderendorfer)
Dobro človek iz Sečuana (režija: Ivana Vujić)
Kralj Ojdipus (režija: Mile Korun)
2003 Krst pri Savici (režija: Meta Hočevar)
Blow up/Povečava (režija: Ivana Vujić)
Um (režija: Dušan Jovanovič)
2002 Woyzeck (režija: Ernst M. Binder)
2001 Praznovanje (režija: Mateja Koležnik)
Povodni mož (režija: Meta Hočevar)
Antigona v New Yorku (režija: Mateja Koležnik)
Leben mit dem wurm (režija: Dušan Jovanovič)
2000 Pesnik je rojen (režija: Dušan Jovanovič)
Simpatija (režija: Peter Bratuša)
Telemach (režija: Arne Brejc)
Škofjeloški pasion (režija: Meta Hočevar)
Kamenje bi zagorelo (režija: Janez Pipan)
1999 Atom (režija: Susanna Akerlund)
Trainspotting (režija: Ernst M. Binder)
Medeja (režija: Tiana Zijanič)
Nazadek v mačjem logu (režija: Meta Hočevar)
1998 Škrtanje (režija: Primož Bebler)
Bakhe (režija: Jernej Lorenci)
Es singen die steine (režija: Ernst M. Binder)
Woycek (režija: Tomi Janežič)
1997 L armona drammatica (režija: Vinko Globokar)
Dan državnosti (režija: Barbara Hieng Samobor)
Dva (režija: Larry Zappie)
Revizor (režija: Dušan Jovanovič)
Macbeth (režija: Janez Pipan)
Zaratustra (režija: Janez Pipan)
1996 Gorgonin dar (režija: Mile Korun)
Mesto kjer nisem bil (režija: Matjaž Pograjc)
Equus (režija: Tomi Janežič)
Ura, ko nismo ničesar vedeli drug o drugem (režija: Ernst Binder)
Kdo to poje Sizifa (režija: Dušan Jovanovič)
1995 Nevidna roka (režija: Primož Bebler)
Don Juan ali kamnita gostija (režija: Boris Cavazza)
Hlapci (režija: Mile Korun)
Tri sestre (režija: Meta Hočevar)
Celica (režija: Emil Hrvatin)
Zgodba o metulju (režija: Matjaž Pograjc)
1994 Ples metuljev (režija: Branko Džurić)
Galeb (režija: Dušan Jovanovič)
Show strahov (režija: Mateja Koležnik)
Krst pri Savici (režija: Janez Pipan)
Ljudomrznež (režija: Dušan Jovanovič)
Roberto Zucco (režija: Matjaž Pograjc)
Ali Bog laja (režija: Boris Cavazza)
Hamlet (režija: Janez Pipan)
1993 Gloria (režija: Janez Pipan)
Hana Tiger (režija: Barbara Hieng Samobor)
Višnjev vrt (režija: Matjaž Pograjc)
Lan (režija: Tanja Zgonc)
Klinika Tivoli (režija: Boštjan Tadel)
Sluga dveh gospodov (režija: Franci Križaj)
Ko me ti hočeš (režija: Janez Pipan)
Antigona (režija: Meta Hočevar)
Ples v avgustu (režija: Dušan Jovanovič)
1992 Inscenacija songov B.Brechta (režija: Eduard Miler)
Volkodlak (režija: Dušan Jovanovič)
Glorija (režija: Janez Pipan)
Kaj je resnica (režija: Dušan Jovanovič)
Anatol (režija: Zvone Šedelbaver)
Zaigraj še enkrat sam (režija: Boris Cavazza)
Domači učitelj (režija: Janez Pipan)
Kralj Lear (režija: Dušan Jovanovič)
1991 Peer Gynt (režija: Slobodan Unkovski)
1990/91 Don Juan na psu (režija: Dušan Jovanovič)
1989 Gospa ministrica (režija: Miran Herzog)
Zlato jabolko (režija: Andrej Rozman)
1986 Sen kresne noči (režija: Polde Zunder)
1984 Psiholog v taborišču smrti (režija: Polde Zunder)

SODELOVANJA KOT PLESALKA, DRAMATURGINJA IN ASISTENTKA

2007 Ljubezni moje babice, avtorski ples (režija: Matjaž Zupančič)
2004 Edvard Kocbek 100 let, avtorski ples (režija: Dušan Jovanovič)
2000 Homoerectus, ples (režija: Ema Kugler)
Prometheus, ples in dramaturgija (scenarij in koreografija: Stefan M. Marb)
1999 Hong 32 – Castle, ples dramaturgija in asistenca (scenarij in koreografija: Stefan M. Marb)
Arheopteriks, ples dramaturgija in asistenca  (scenarij in koreografija: Stefan M. Marb)
1997/98 Hong 32 – Listopad, ples, dramaturgija in asistenca (scenarij in koreografija: Stefan M. Marb)
1996 Komemoracija  – Posušene solze (avtorica projekta: Ksenija Hribar)
1995 Blindes Wasser, ples in dramaturgija (scenarij in koreografija: Stefan M. Marb)
1994 Roter fels, ples in dramaturgija (scenarij in koreografija: Stefan M. Marb)
1993 Hong 32 (scenarij in koreografija: Stefan M. Marb)
1992 Iskanje v modi in času (koreografija: Ksenija Hribar in Sinja Ožbolt)
Welcome to purgatory (scenarij in koreografija: Arthur Rosenfeld)
1991 Zarathustra II. (scenarij in režija: Ko Murobushi)
Predstavitev diplomskih modelov tekstilne tehnologije (koreografija: Ksenija Hribar in Sinja Ožbolt)
1990 Nelagodje pred podobo v ogledalu (scenarij in režija: Ema Kugler)
Sha-nu (scenarij in koreografija: Ko Murobushi)
Crack in time (scenarij in koreografija: Frederico Strachan)
Movens, ples in asistenca (scenarij in koreografija: Iztok Kovač)
1989 Ne dotikaj se (scenarij in koreografija: Sinja Ožbolt)
Odisejev povratnik (scenarij in koreografija: Ksenija Hribar)
Zarathustra (scenarij in koreografija: Ko Murobushi)
Stroj – Hamlet (režija: Matjaž Zupančič, koreografija: Ksenija Hribar)
1988 Bikec Ferdinand (scenarij in koreografija: Ksenija Hribar)
Pesmi za umrlimi otroki (scenarij in koreografija: Drago Boldin)
Ishikawa Kvak (scenarij in koreografija: Bethanie Sue Shakeshaft)
Panoptikum (scenarij in režija: Branko Završan)
1987 Tišina, smejmo se (idejni koncept: Andres Valdes)
Nostalgija (scenarij in koreografija: Ksenija Hribar)
Adagio ma non troppo (scenarij in koreografija: Maja Milenovič)
1986 Izgubljeni opus št.2 (scenarij in koreografija: Maja Milenovič)
Alpsko sanjarjenje (scenarij in koreografija: Ksenija Hribar)
1985 Koncert (scenarij in koreografija: Ksenija Hribar)
Metastaza (scenarij in koreografija: Damir Zlatar Fray)
Krst: Pisma iz črnega marmorja (scenarij in koreografija: Damir Zlatar Fray), Bridke solze za l.M. (scenarij in koreografija: Ksenija Hribar)
1984 Midva (idejni koncept in koreografija: Marko Mlačnik in Tanja Zgonc)
Divertimento (idejni koncept: Anton Sever)
Tišina (skupinska koreografija pod vodstvom Silve Ros)
Jutri (scenarij in koreografija: Silva Ros)
1983 Jekleno obzorje – lik – gib – zvok ( idejni koncept plesa: Stane Jagodič)
Bimzi, pantomimska točka z Jano Kovač
Nazaj, naprej (skupinska koreografija: Breda in Nataša Sivec ter Tanja Zgonc)
Klavir za tri (scenarij in koreografija: Silva Ros)
1982 Nitka, samostojna pantomimska točka
Ogledalo, samostojna pantomimska točka
Prostor – gib – lik (scenarij in koreografija: Jasna Knez)
1981 Tam spodaj teče reka (scenarij in koreografija: Jerneja Kos)
Dinara Op.2 (scenarij in koreografija: Damir Zlatar Fray)
Iskanja. ( scenarij in koreografija: Damir Zlatar Fray)
1980 Fakir, samostojna pantomimska  točka
Dolgčas, samostojna pantomimska točka
Zeleni Jurij (scenarij in koreografija: Damir Zlatar Fray)
Dinarske skice (scenarij in koreografija: Damir Zlatar Fray)

VIDEO IN FILM 

2010 Nevada_Body, plesni video; scenarij Sabine Scharf in Tanja Zgonc, koreografija in ples: Tanja Zgonc, Montello Foundation, New York, ZDA
2013 Tulkedream, plesni video; scenarij in koreografija: Tanja Zgonc, režija: Ema Kugler, Plesni Teater Ljubljana

PEDAGOŠKO DELO

zaposlitev:
od 2012 dalje Redna profesorica za področje plesa in gibne izraznosti na AGRFT (Akademija za gledališče, radio, film in televizijo) v Ljubljani
20072012 Izredna profesorica za področje plesa in gibne izraznosti na AGRFT Ljubljana
20022007 Docentka za za področje plesa in gibne izraznosti, AGRFT Ljubljana
delavnice:
2010 Metodologija butoh in avtorski princip giba, Montello Foundation, New York/Nevada, ZDA
2006, 2008 Metodologija butoh in avtorski princip giba, Kazuo Ohno Butoh Institute, Yokohama/ Tokyo, Japonska
2006 Delavnice po metodi butoh, »Butoh UK«, London, Velika Britanija
Metoda butoh za študente 2, 3 in 4. letnika, Socrates/Erasmus izmejava profesorjev, Universitat für musik und darstellende kunst, Graz, Avstrija
2005, 2009, 2010 Metodologija butoh, Tanztendenz, München e.V., Nemčija
2000 Vodenja delavnic butoh za skupino SU-EN Butoh, Uppsala, Švedska
1996 Poučevanje  po metodi butoh, Teater Research Tatoeba, Schlosch Bröllin, Berlin, Nemčija
1995 Vodenje delavnic butoh in kontakt improvizacije, »Manover 95«, Off theatre« Linz, Nemčija
1994, 1995, 1997, 1998, 2000-2013 Poučevanje po metodi butoh, IN-OUT skupina, München, Nemčija
1993 Poučevanje po metodi butoh in kontakt improvizacije, Dartington, Velika Britanija

NAGRADE IN PRIZNANJA

samostojne:
2002 Nagrada Prešernovega sklada za avtorsko predstavo Kagami odsev
Nagrada Povodni mož za avtorsko predstavo Koora
1994 Nagrada Zlata paličica za koreografijo v predstavi Show strahov v režiji Mateje Koležnik
1993 Nagrada za koreografijo v plesnem videu Pot, Video-dance Festival Pari, Francija
1992 Nagrada Zlata ptica za koreografijo v gledališču za predstavo Kralj Lear, v režiji Dušana Jovanoviča
1989 Nagrada za najboljšo igralko na Festivalu alternativnih teatrov v Titogradu (Podgorica) v predstavi Stroj – Hamlet,  H. Muller, režija Matjaž Zupančič
skupinske:
2009 Velika nagrada 44. Borštnikovega Srečanja, Maribor, Oktober 2009 za predstavo v celoti: Macbeth after Shakespeare, režija: Ivica Buljan, avtorska koreografija: Tanja Zgonc
2005 Nagrada »Dance Linz 2005« 4PLUS1 Igor Sviderski, Zima: Tanja Zgonc
1995 Nagrada »Sole Blu« na tekmovanju TTVV Riccione, Italija za video Rdeči čeveljčki (Red Shoes); režija M. Gržinič in A. Šmid, koreografija: Sinja Ožbolt
1993 Nagrada za plesni video Labirint, režija M. Gržinič in A. Šmid, koreografija Tanja Zgonc: Nemška nagrada za plesni video Karlsruhe
1987 Priznanje Ples 1987 Ljubljana, za predstavo Nostalgija v koreografiji K. Hribar
1981 Nagrada Koste Abraševića na »Sustretih Abraševića« v Valjevu, za predstavo Dinara Op. 2 v koreografiji D. Z. Freya
1980 Priznanje za najboljšo predstavo Festivala stvaralaštva mladih na Tjentištu za predstavo Zeleni Jurij v koreografiji D. Z. Freya
Priznanje omladinske kritike Novi Sad 1980, za predstavo Zeleni Jurij v koreografiji D.Z. Freya

PODROBNEJE O PREDSTAVAH

KAGAMI ODSEV (2000)

Koreografinja Tanja Zgonc je s povezavo različnih plesnih tehnik, gibalnih in psihofizičnih metod, zlasti z japonskim butohom, razvila avtorski gibalni princip, ki temelji na liniji hrbtenice. Hrbet – oživčeno središče plesalčevega telesa – je tudi središče in gibalno izhodišče njenih predstav.
Plesna predstava z naslovom Kagami odsev je njena vizualno najbolj čista in abstraktna predstava, saj v primerjavi s prejšnjimi ne vsebuje gledaliških elementov. Koreografinja v predstavi raziskuje arhetipe in hkrati transformira sodobne plesne tehnike skozi dva duhovno-gibalna principa: butoh, ki Tanji Zgonc pomeni postopek raziskovanja izkušenj preteklosti, ki oblikujejo duha in telo, in capoeiro – južnoameriško ritualno borilno veščino, ki so jo pred petsto leti začeli razvijati iz Afrike pripelani sužnji in se je nato iz načina življenja razvila v plesno umetniško formo.
Kagami v japonščini pomeni odsev sebe v zavesti odseva. Odgovori na vprašanja se zapisujejo skozi odsevanje. Razbiranje podob preteklosti, sedanjosti in prihodnosti v belem prahu ali kot odsev v ogledalih, v katerih se neskončna večoblična esenca opazuje v mnogih oblikah, se pojavlja kot arhetip prerokovanja na vseh kontinentih. V predstavi Kagami odsev človek odseva v drugem človeku – je človek vselej odsev sočloveka.
»Odsev je obrnjena podoba resničnosti:
kar je zgoraj – je spodaj, kar je ženska – je moški.
… Je le bel prah podob preteklosti, sedanjosti in prihodnosti… »

SODELAVCI:
Koncept in koreografija: Tanja Zgonc
Izvajalci: Valentina Čabro, Stefan Maria Marb, Alexander Strauss, Igor Sviderski, Tanja Zgonc
Avtorska glasba: Tomaž Grom
Oblikovanje luči: Miran Šušteršič
Scenografija: Vadim Fiškin
Kostumografija: Kagami
Kostumski element: Nadja Bedjanič
Produkcija: PLESNI TEATER LJUBLJANA 2000
Predstavo posnel: Tone Stojko / Prodok TV

Video: KAGAMI ODSEV

Tanja Zgonc: Kagami odsev (fotografije: Bojan Brecelj)

Tanja Zgonc: Kagami odsev (fotografije: Bojan Brecelj)

Tanja Zgonc: Kagami odsev

Tanja Zgonc: Kagami odsev

Tanja Zgonc: Kagami odsev

Tanja Zgonc: Kagami odsev

 

 

 

 

 

 

 

TULKUDREAM (2013)

Tulkudream  je predstava  o bivanjski razpetosti med radostjo  in bolečino, željo in razočaranjem, uspehom  in spodletelim, strahom in pogumom, med nesmislom in razumevanjem. V njej koreografinja in plesalka Tanja Zgonc metodo buta prepleta s tibetanskim budizmom ter buto telesu nasproti postavlja tulku –  čisto fizično telo duhovno razsvetljenih budistov.
Izraz tulku namreč označuje osebo, ki se je ponovno rodila v človeški svet, doživela popolno razsvetljenje in v svetu ostala z namenom pomagati drugim čutečim bitjem.  Obe telesi –  buto, katerega izvor je v soočenju s človeško tubitjo, in  tulku, ki je po budistični tradiciji razvezano usodne vpetosti v materijo, sta v skrajni abstraktnosti zvedeni na konkretni, pomensko izpraznjeni materialni telesi, ki izvirata iz praznine onstran imaginarnega.
Tanja Zgonc v predstavi uteleša tulkuja, ki sanja tulkuja, ki sanja … morda svoja prejšnja bivanja, nemara  lastne odtise v nekih  drugih prostorih in časih, morda svoje  replike v istem prostoru in času, kot so v filmu, ki ga je režirala Ema Kugler, nanizane vsebine v telesih »tulkujevih« učencev. Tanja Zgonc  obenem  uteleša razcep na človeško bivanjskost, ki je  zavezana rojstvu, spremembam in minljivosti in je prežeta z vitalizmom, ki ga včasih spodsekajo  izguba, lastna  ranljivost  in smrt bližnjih, in na bivanjskost tulkuja, ki se ob  vsem, kar življenje prinaša in odnaša, zgolj nasmiha, ker ve, da je doživljanje realnosti  odvisno od posameznikovega lastnega  pogleda.

SODELAVCI:
Avtorstvo, scenarij videa, koreografija in izvedba: Tanja Zgonc
Režija in montaža videa ter scenografija: Ema Kugler
Avtorska glasba: Aldo Kumar
Kostumografija: Alan Hranitelj
Oblikovanje svetlobe: David Orešič
Izvajalci na videu: Rosana Hribar, Klemen Janežič, Uroš Kaurin, Blaž Šef, Igor Sviderski, Anja Drnovšek, Jernej Gašperin, Maruša Geymayer – Oblak, Liza Grašič, Lena Hribar, Jaka Lah, Nataša Keser, Rok Kravanja, Robert Korošec, Maruša Majer, Anja Novak, Nina Rajić – Kranjac, Barbara Ribnikar, Ajda Smrekar, Nik Škrlec, Stane Tomazin, Ana Urbanc, Jaka Andrej Vojevec, Nina Vombergar, Vito Weis, Nina Zupančič
Asistentka režije videa: Ina Ferlan
Direktor fotografije: Lev Predan Kowarski
Postprodukcija zvoka: Boštjan Kačičnik
Compositing, barvne korekcije: Andraž Čok, Lev Predan Kowarski, Janez Ferlan
Producentka: Katja Somrak
Produkcija: Plesni Teater Ljubljana 2013
Koprodukcija: VPK – Video produkcija Kregar

Video: TULKEDREAM

Tanja Zgonc: Tulkudream (fotografije: Miha Segad)

Tanja Zgonc: Tulkudream
(fotografije: Miha Sagadin)

Tanja Zgonc: Tulkudream

Tanja Zgonc: Tulkudream

Tanja Zgonc: Tulkudrem

Tanja Zgonc: Tulkudrem