Irena Tomažin

ustvarjalka, plesalka, performerka, vokalistka in podiplomska študentka filozofije

Irena Tomažin
Foto: Katarina Juvančič

Irena Tomažin (1979, Ljubljana) se je z gledališčem srečala na Bežigrajski gimnaziji v skupini IHT, pod mentorstvom Tomaža Štrucla. Plesno se je izpopolnjevala pri Studiu Intakt in v Plesnem teatru Ljubljana ter v izobraževalnih programih Plesni laboratorij in Agon, bila je štipendistka DanceWEB programa za sodobni ples na Dunaju, leta 2007 pa je bila izbrana v program izobraževanja Atelier Grotowski Inštituta. Prvenec Hitchockove metamorfoze je ustvarila s skladateljem Mitjem Reichenbergom leta 2001. Z drugim solom Kaprica se je začelo tudi njeno raziskovanje razsežnosti glasu. Za projekt Kot kaplja dežja v usta molka je na festivalu Gibanica leta 2009 prejela nagrado. Sodelovala je z Mathieuom Copelandom pri projektu “Une exposition à être lue” v Ženevi (HEAD) in pri projektu “Chorégraphier l’exposition” (Ferme du Buisson, Paris), kjer je prispevala svojo kompozicijo, “Prazna mesta glasu” (Voice’s Empty Spaces). Od leta 2006 dalje ustvarja v solo projektu za glas in diktafone imenovan iT, s katerim gostuje doma in v tujini. Na zgoščenki Crying games, izdani leta 2011 je sodelovala z Aldom Ivančičem, s katerim je ustvarjala pri Bast Kolektivu in zgoščenki Retinal Circus. V okviru mednarodnega projekta Co-voicings (2013-14) je pri Kamizdat založbi izšla zgoščenka Okus tišine. Redno vodi delavnice za glas v Ljubljani in v tujini.

AVTORSKE PREDSTAVE

2015 OBRAZI GLASOV / ŠUM – audiovizualna instalacija, koncert/performans, MoTA – MoTA Point; MSUM, Lj
2012 OKUS TIŠINI VEDNO ODMEVA, EMANAT – Cankarjev dom
2010 SPLET OKOLIŠČIN (v sodelovanju z Josephine Evrard), Maska, Cankarjev dom
2009 PTIH! (v sodelovanju s Hanno Preuss), Maska,  N.P.O. GEKKEN, Kyoto, Japonska
2008 KOT KAPLJA DEŽJA V USTA MOLKA, Maska, Cankarjev dom
2006 (S)POZABA KAPRICE, Maska in Festival Mesto žensk
2005 KAPRICA, Maska – PTL
2001 HITCHCOCKOVE METAMORFOZE (v sodelovanju z Mitjem Reichenberg), PTL in B-51 ( Festival EX PONTO)

GLASBENA PRODUKCIJA

2014 Irena Tomažin: Okus tišine, Kamizdat, Ljubljana
2013 Irena Tomažin & Christof Kurzmann: Ljubljana-Wien
2011 iT: Crying games
2010 Marko Karlovčec in Irena Tomažin: That which happens is itself dripping red
2007 BAST KOLEKTIV: Retinal Circus

SODELOVANJA KOT SOAVTORICA, PLESALKA IN PERFORMERKA

2016 "NOVI PERFORMANS" – sodelovanje na okrogli mizi – MSUM, Ljubljana
2015 ZRAKA! (Janša/Narat/Preda/Tomažin), Maska – Stara pošta, SMG
2013 Gedanken über weite Entfernungen. Eine Kontaktaufnahme (avtorja: Anne Hirth & Christian Kesten)
Obledel odmev lebdi debel, solo performans
Sodelovanje na festivalu Choreographing Exhibitions / Chorégraphier l’exposition (avtor: Mathieu Copeland)
2012 This variation (avtor: Tino Sehgal)
2011  Une exposition à être lue (avtor: Mathieu Copeland)
Splet okoliščin/Out of discord (avtorici: Irena Tomažin in Josephine Evrard)
Sramota (avtorica: Maja Delak)
Kdo je naslednji (avtor: Janez Janša)
2010 Teater za ptice (avtor: Eric Dean Scott)
2009 Insomnia (avtorica: Magdalena Reiter)
Utopija 1 (avtor: Sebastjan Horvat)
Utopija 2, (avtor: Sebastjan Horvat)
Sence.Misli.Risbe.Takt. (avtorica: Hanna Preuss)
Name of the Land (avtorja: Sergey Kovalevic in Natalka Polovynka)
2007 Rodeo (avtorja: Maja Delak in Mauricio Ferlin)
Klaus Mann und die Seinen (avtor: Peter Zobec)
2006 Pupilija, papa Pupilo in Pupilčki (avtor: Emil Hrvatin)
Projekt Moliere (avtorica: Barbara Novakovič Kolenc)
Rodin (avtorica: Barbara Novakovič Kolenc)
2005 Galerija mrtvih žensk (avtorici: Maja Delak in Mala Kline)
Čudna so potna gospodova (avtor: Borut Bučinel)
Ljubezen, dolga tri dni in tri noči (avtor: Tomaž Štrucl)
2004 Blondinka na mestu, Agon, (avtorici: Maja Delak in Mala Kline)
Ivana (avtor: Silvan Omerzu & Gledališče Konj)
2003 Zgode Samanthe Fox ali kako sem ujela zver (avtorica: Mala Kline)
2001 Močvirje (avtor: Dušan Teropšič & KDP Mamut)
Razobraz (avtorica: Bara Kolenc)
OHOrganizem (avtor: Dragan Živadinov)
SanGettan, Kayo Mikami & Torifune butoh-sha
2000 Križ na gori (avtorica: Bara Kolenc)
Muhe (avtor: Dušan Teropšič & KDP Mamut)
1999 Kenka, Kayo Mikami & Torifune butoh-sha

SODELOVANJA NA DRUGIH UMETNIŠKIH PODROČJIH

2013 Gedanken über weite Entfernungen. Eine Kontaktaufnahme, Kleinen Schauspielhaus, Wuppertal, Nemčija
This variation, Manchester International Festival, Manchester, Velika Britanija
Gostovanje na rezidenci v Pumpenhaus Münster, Nemčija
Sodelovanje na festivalu Choreographing Exhibitions / Chorégraphier l’exposition; Ferme du Buisson, Ferme – Noisiel, Paris
Bratko Bibič & The Madleys & Gosti: Kabinet čudes Brutka Bimbiča"
2012 This variation, Kule, Berlin
Pripovedovalski variete, pripoved Tahir in Zuhra, Ana Duša & Špela Frlic & Irena Tomažin, kavarna Union
Gostovanje na festivalu v Nemčiji DOCUMENTA 13 s projektom This Variation
Vaje za tesnobo (režija: Jaka Andrej Vojevec), asistenca na glasu in vokalnih materialih
2011-2012 Umetniško vodenje projekta "Srečevanje glasov" v produkciji zavoda Emanat (sodelovanje z: Natalka Polovynka, Ljoba Jenče, Bogdana Herman, Katarina Juvančič, Boštjan Narat, Brina Vogelnik, Vruja (Marino in Alenka Kranjac), Volk folk (Nina in RomeoVolk), Svetlana Spajić)
2011 Une exposition à être lue, Geneva, Švica
2009 Vloga v kratkem filmu "Letters to cinema" (režiserka: Sabina Đogić)
2007 Ahasver (avtorica: Ivana Djilas), sodelovanje pri glasbi
Medeja (režija: Jaka Andrej Vojevec), asistenca na glasu in vokalnih materialih
2004 Campo de'Fiori (avtorica: Mala Kline), sodelovanje pri dramaturgiji

PEDAGOŠKO DELO

2013 Gostovanje na festival Aktuelne muzike  INTERZONE s predstavo, javno predstavitvijo dela ter učenjem delavnice v okviru festival CO-VOICINGS, Srbija
Poučevanje delavnice glasu, Hrvaška
2009 Enomesečna rezidenca v Kyotu in Tokyu, vodenje delavnice

KONCERTNI NASTOPI IN SODELOVANJA NA GLASBENEM PODROČJU

2015 GLAS, zvočni performans na skupinski razstavi, Galerija ŠKUC
OBRAZI GLASOV / ŠUM, avtorska zvočna razstava, MoTA Point, Ljubljana
Zola Jesus (ZDA) + Irena Tomažin, koncert – Kino Šiška
2014 DVOCIKEL, koncertni cikel – Theremidi Orchestra in Irena Tomažin, Pritličje, Ljubljana
Cikel Ropotarnica, koncert – Galerija ŠKUC
Sodelovanje na koncertu ob izidu zgoščenke Sam, za… Tomaža Groma, zavod Sploh, Španski borci
2014 dalje Sodelovanje v glasbeni skupini Borghesia
2013 Obledel odmev lebdi debel, solo zvočni performans
Okus tišine vedno odmeva
2012 Festival Densites, Atmosphérique (Xavier Charles, Tetsuya Umeda, Lee Patterson in Irena Tomažin)
2011-2013 Koncerti v sodelovanju z: Marko Jenić, Samo Kutin, Seijiro Murayama, Martin Kochen, Matija Krivec, Andrej Fon, Okkyung Lee, Neža Naglič, Jošt Drašler, Marko Brdnik, Luka Ropret, Tomaž Grom, Tim Blechmann, Ilia Belorukov, Matija Schellander, Luka Ivanović, Christof Kurzmann
Srednjeveški dnevi Kamnik
Kozmogonija, gledališka predstava; Irena Tomažin- svetovanje in delo na glasu
"nnit", Irena Tomažin in Neža Naglič, (kompozicija: Tomaž Grom)
Electropera /postprodukcije: Operabil Premestitev (Marko Košnik in Iren Tomažin)
2009 Koncert iT in Marko Karlovčec, MKC Koper
2008 Kolektiv Bast in Lydia Lunch, festival Exodos
2007 Po tem ko ni Po tem ki no ve vasi
Stranska veja 2, Izgubljeno mesto (avtor: Neven Korda)
2007-2012 Projekt iT (festivala Break 2.4, festival Dis-Patch, Sound Explicit, Kapelica, Kino Šiška,.)
2005 Kapricjoka, Radio Študent
Glasovanja, festival Oscilacije

NAGRADE IN PRIZNANJA

2015 Nagrada Festivala Gibanica – za najboljšo predstavo po izboru strokovne komisije in za najboljšo predstavo po izboru občinstva (predstava Okus tišine vedno odmeva)
2009 Nagrada Festivala Gibanica za koreografijo (predstava Kot kaplja dežja v usta molka)
2006 Nagrada Liberalne akademije Zlata ptica za scenske umetnosti (predstavi Kaprica in (S)pozaba kaprice)

BIBLIOGRAFIJA

2013 članek Govorice glasu, sodelovanje na Simpoziju o umetniškem govoru na AGRFT v Ljubljani

 

PODROBNEJE O PREDSTAVAH

OKUS TIŠINI VEDNO ODMEVA (2012)

V projektu se je Irena Tomažin skozi medij glasu in telesa lotila teme tradicije in izročila ter statusa glasu in podob, ki jih glas kot medij ustnega izročila nosi iz generacije v generacijo.
Na nek način bolj pripadamo preteklosti in na prvi pogled že obledelemu izročilu, kot pa sedanjosti, ki naj bi bila le od »tukaj in zdaj«. Mogoče obledelost izročila samo izkazuje njegovo tiho, nevpadljivo in kontinuirano prisotnost. Glasovi, s katerimi govorimo, so melodije preteklih govorcev in njihovih govoric. Sedanjost nam po drugi strani s svojimi vseprisotnimi zvoki na novo vpisuje v telo drugačne glasove. Z njimi zarisujemo govorice, ki bodo naše ustno izročilo prihodnosti. Paradoksalna zanka časa je mogoče ujeta v trajanju glasu znotraj enega samega izdiha.
V prvem delu procesa so Irena Tomažin, Sabina Đogić in Andrej Kocan posneli 5 srečanj s poustvarjalci in ustvarjalci ljudske glasbe kot so: Ljoba Jenče, Bogdana Herman in Boštjan Narat (Slovenija), Natalka Polovynka (Ukrajina), Svetlana Spajić (Srbija). Posnetki so bogat in navdihujoč material, iz katerega izhaja nadaljnji proces za predstavo.

SODELAVCI:
Koncept, izvedba: Irena Tomažin
Dramaturgija: Barbara Korun
Zvok: Aldo Ivančič
Luč in tehnična izvedba: Igor Remeta
Kostumografija: Tina Pavlović
Video: Sabina Đogić
Zvok za video: Andrej Kocan, Jure Vlahovič
Nastopajoči v video materialih: Boštjan Narat, Bogdana Herman, Ljoba Jenče, Svetlana Spajić, Natalka Polovynka
Izvršna produkcija: Barbara Hribar
Produkcija: Emanat Ljubljana
Koprodukcija: Cankarjev dom, Maska

RECENZIJA PREDSTAVE
Predstava, v kateri Irena Tomaži raziskuje stanja, ki jih v glas in v telo vpisuje tako zgodovinski spomin, na primer skozi izročilo petja ljudskih pesmi, kot tudi osebni spomin skozi proces socializacije glasu in telesa. Z njej lastno senzibilnostjo bo predstavila interakcijo arhaičnih, predčloveških oz. nepodružbljenih glasov, zvokov in šumov, ki jih lahko proizvede telo, s podobami, ki jih glas skozi nezavedno nosi iz generacije v generacijo, ter jih soočila z glasovi in gibi, ki nam jih sedanjost s svojimi vseprisotnimi tehničnimi zvoki in vibracijami na novo vpisuje v telo. Pri tem se bodo nemalokrat razkrile tako humorne kot subverzivne vrzeli med glasom in pomenom, telesom in glasom, med javnim in zasebnim, normalnim in bizarnim. Barbara Korun, dramaturginja

VIDEO


KOT KAPLJA DEŽJA V USTA MOLKA (2008)

Če ostaneš tiho, drugi govorijo zate in besede za vedno ostanejo tuje tvojemu svetu, ki mu igre črk nisi razkril. Tvojega sveta ni, ker spregovoril nisi. Ampak to tako ne gre, da tvoj lasten jezik izdal bi te. Z vprašanji ga nahraniš. Beseda bo kot kaplja morja v usta tvojega molka. Usul se bo dež, dvignil bo gladino vsega, kar si utišal, preplavilo bo robove tvojega telesa in ti boš splaval skozenj. Govoreč… Če spregovoriš, govoriš za druge in besede razprejo tvoj znani svet, ki se razkriva skozi igro s črkami. Svet je tvoj, kolikor ga ubesediš. Ampak igra gre tako, da tvoj lasten jezik izdal te bo. Hraniš ga z vprašanji in utiša te z odgovori. Molk bo kot oaza puščave v poplavi tvojih besed. Osušil bo tvoje besedičenje, poniknil bo v najmanjše pore tvojega telesa in ti se boš potopil vanj. Molčeč…

SODELAVCI:
Avtor in koncept: Irena Tomažin
Ustvarjalci in izvajalci: Primož Bezjak, Irena Tomažin
Dramaturgija: Anja Golob
Zvočna kompozicija: Tao G. Vrhovec Sambolec
Oblikovanje glasu: Irena Tomažin, Primož Bezjak, Tao G.Vrhovec Sambolec
Oblikovanje svetlobe: Jaka Šimenc
Oblikovanje prostora: Ema Kugler
Oblikovanje kostumov: Barbara Stupica
Fotografije: Nejc Saje
Grafično oblikovanje: Minea Sončan Mihajlovič
Produkcija: Maska Ljubljana
Izvršna producentka: Tina Dobnik
Koprodukcija: Cankarjev dom, Plesni Teater Ljubljana

Anja Golob o predstavi:

Kaplja in molk ali kratek oris izhodišč 

Osnovo za raziskovanje materiala znotraj uprizoritve predstavlja pojem komunikacije. Izhajajoč iz njenega najosnovnejšega modela nastopata v predstavi dva protagonista, toda  njuna zgodovina, lastnosti in medsebojni odnos na videz niso natančneje opredeljeni ter se med posameznimi prizori spreminjajo. Tako se med njima v odrskem prostoru, ki omogoča paleto interpretacij, a je hkrati jasno opredeljen s pojmom intime, tkejo atmosfere. Nekatere od njih se v trajanju razvijejo, druge poniknejo ali izzvenijo, še preden se prav vzpostavijo. Znotraj njih se kot pomembna tema vzpostavlja nasilje – na ravni dvojice na primer skozi potencialno pasivnost sobivanja, vprašanje aktivne prevlade, intence, boja, problem želje, posedovanja, vprašanje podreditve, usmerjeno na posameznika pa tudi skozi vprašanje miselnega nasilja nad samim seboj ter skozi teror besede. Kot ključna metoda se je znotraj teh konceptov vzpostavil princip (vz)trajanja. Neposredno iz njega izvira dramaturški koncept. Dinamika napetosti je nastavljena znotraj posameznih enot, katerih konci pa se v zastavljenem zaporedju povečini prekrivajo z začetki sledečih prizorov; to naj bi pripomoglo k dinamičnemu pretakanju atmosfer ter omogočilo celoti, da vzpostavi lastno notranjo logiko tako na pomenski kot na strukturni ravni.

Je gledališki projekt, ki raziskuje šum v kanalu. Osebi na odru skozi predstavo preverjata možne poti medsebojne komunikacije – dve osebi spreminjajočih se identitet, ujeti v prostor neštetih konotacij. Pomagata si z vsem, kar sta, zmoreta in (iz)najdeta, pri čemer omenjeni šum, torej zvok, vzameta kar se da dobesedno. Predstava se ukvarja z dialogom kot obliko komunikacije ter se v zvezi z njim vprašuje, ali, v kolikšni meri in zakaj je v tem postopku ali v njegovih produktih nujno prisotno nasilje. Je bila res najprej beseda? Kaj pove dih?

VIDEO