Milan Tomášik

plesalec, koreograf in plesni pedagog

Milan Tomášik (foto: Vladimir Veverka)

Milan Tomášik (1981, Slovaška), mednarodno priznani plesalec, koreograf in pedagog, od leta 2004 živi in ustvarja v Sloveniji. Ples je študiral na konservatoriju J. L. Bellu v Banski Bystrici in na Akademiji za uprizoritvene umetnosti v Bratislavi. Leta 2004 je diplomiral na P.A.R.T.S, mednarodni plesni šoli v Bruslju, ki jo vodi Anna Teresa de Keersmaeker (Rosas). Leta 2001 se je kot štipendist Dance Web programa udeležil dunajskega festivala ImpulsTanz. Z mednarodno uspešno skupino Les SlovaKs, katere soustanovitelj je, je soustvaril tri celovečerne predstave: Opening Night, Pot domov, Fragments. V Sloveniji je sodeloval z različnimi koreografi: Iztok Kovač, Maja Delak, Mala Kline, Barbara Novakovič Kolenc, Tanja Skok, Snježana Premuš, Magdalena Reiter in s številnimi drugimi.

Kot koreograf se v svojih gibalno plesnih raziskovanjih osredotoča na izvor in pomen plesa, kar ga navdihuje tudi pri poustvarjanju z Ansamblom za renesančno glasbo in ples Cortesía. Z njimi je v letu 2006 odplesal koncertni cikel po slovenskih gradovih in do leta 2010 tudi posamične nastope po Sloveniji in tujini. Milan je avtor treh solističnih predstav: Within (2006), Off-beat, (2011) in Solo 2016 (2016). Leta 2014 je ustanovil skupino Milan Tomášik & Co, kjer je ustvaril tri plesne predstave: Sezona Lova (2014), Silver Blue (2015) in Fight Bright (2018) in z njimi nastopal širom Evrope. Jedro skupine sestavljajo njegovi dolgoletni sodelavci: Alessandro Sollima (IT), Špela Vodeb, Tina Valentan, Jasna Vastl (SLO) in novi član Diego Alvarez Sanóu (Kostarika). Poleg dela s skupino, ustvarja predstave tudi za druge skupine, gledališča in plesne akademije.

Raznovrstne so tudi njegove pedagoške izkušnje, ki segajo od vodenje plesnega izobraževanja in izpopolnjevanja za profesionalne plesalce v skupinah kot so En-Knap Group, Ultima Vez, Štúdio Tanca, Plesni Teater Ljubljana, The Place (London), SEAD (Salzburg), DOCH (Stokholm), Scenekunstskole (Kobenhavn), do izpeljave številnih delavnic na temo sodobnega plesa v Sloveniji in tujini, ter ljubiteljskega izobraževanja v okviru JSKD v Ljubljani in Mariboru. Od leta 2016 poučuje sodobni ples in koroografijo na AMEU – Akademiji za ples v Ljubljani.

Spletna stran: Milan Tomášik

SAMOSTOJNE AVTORSKE PREDSTAVE

2018 FIGHT BRIGHT, ples. predstava, prod. KUD Cortesia – Nová Synagóga, Žilina, Slovaška; CD in PTL
2017 SOLO ZA DVA GLASOVA (soavtorica Magdalena Reiter), zavod Mirabelka – DDP, Cankarjev dom
2016 SOLO 2016, plesni solo, produkcija KUD Cortesia – Cankarjev dom, Ljubljana
2015 ŽELEZNO MODRA / SILVER BLUE, KUD Cortesia – PTL
2014 SEZONA LOVA / HUNTING SEASON,  prod. MT, KUD Cortesia – CK Španski borci; slovaška premiera: Stanica Žilina-Záriečie
2011 OFF-BEAT, prod. Phileas Productions (BE), Plesni Teater Ljubljana, Muzeum – Plesni Teater Ljubljana
2008 3NITI, prod. Flota – Plesni Teater Ljubljana
2006 WITHIN, prod. PTL – Plesni Teater Ljubljana

KOREOGRAFSKA IN PLESNA SODELOVANJA 

2021 BESI / DEMONS, plesna predstava, koreografija Milan Tomášik, (v sodelovanju z Jakub Mudrák), prod. Divadlo Štúdio tanca – Theater Dance Studio, Banská Bystrica, Slovaška – spletna premiera (feb.) / premiera v živo (maj); Festival Divadlo Študio tance, Slovaška; CUK Kino Šiška, Ljubljana (video)
2019 FAUVEL 86, vokalno-inštrumentalna scenska zgodba, skladatelj: Lojze Lebič, libreto: Jelena Ukmar Lebič, dirigentka: Jerica Bukovec, adaptacija koreografije Ksenije Hribar (1986): Nina Fajdiga in Milan Tomášik, izvedba: APZ Tone Tomšič Univerze v Ljubljani – Gallusova dvorana, Cankarjev dom, Ljubljana
POKRM / JEDAČA, plesno-gledališka predstava (v sodelovanju z Jakub Mudrák), prod. tri4 o.z. – Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica, Slovaška; PTL, Ljubljana (2020)
ECHO, plesna predstava, prod. SEAD – Joseph Eckhart Theater, SEAD, Salzburg, Avstrija
2018 INTRECCIATO, plesna predstava s skupino MoDem collective – Scenario Pubblico, Catania, Sicilija
2017 IN-TENSION, plesna predstava s študenti AHK/MTD (koreografija) – Amsterdam University of the Arts, Nizozemska
2016 WAVES, plesna predstava s študenti SEAD (koreografija) –  Joseph Eckhart Theater, SEAD, Salzburg, Avstrija
2015 ELECTRIC FOLIE, plesna predstava s študenti SEAD (koreografija) – Theater SEAD, Salzburg, Avstrija
2012 FRAGMENTS (Les SlovaKs – Milan Herich, Anton Lachky, Milan Tomasik, Peter Jasko, Martin Kilvady)
NEPONOVLJIVA PESEM (ansambel Cortesia)
MERRIMENTS OF THE PAST/Veselosti minulosti, artistic ensemble of Štúdio tanca Dance Theatre (koreografija) – Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica, Slovaška
2010 RAZMEŠČENO TELO (soavtorstvo: Jelena Milovanović), prod. Aksioma – Kino Šiška
ZAČETKI EVROPSKIH DRUŽABNIH PLESOV (ansambel Cortesia)
2009 JOURNEY HOME (Les SlovaKs) – Kaaitheater, Bruselj, Belgija
2008 BAGA-BASTA (soavtorstvo Alexander Gottfarb), prod. PTL – Plesni Teater Ljubljana
TU FELIX EUROPA (ansambel Cortesia)
2007 OPENING NIGHT (Les SlovaKs) – Mercat de les flors, Barcelona in številna druga prizorišča
ZGODBE O TELESU  3 – TI (koreografija: Snježana Premuš), prod. Exodos – Platforma, Plesna Izba Maribor
2006 EVROPSKA GLASBENA IN PLESNA DEDIŠČINA (ansambel Cortesia)
2005 WOFERL OSEBNO (koreografija: Iztok Kovač), prod. EN-KNAP – Cankarjev dom
GALERIJA MRTVIH ŽENSK (koreografija: Maja Delak in Mala Kline), prod. EN-KNAP – Cankarjev dom
2004 SAPRO-AGAPÉ (koreograf: Tomáš Krivošík), skupina DuWadance – Roxy, Praga, Češka
2003 NENNE MIR MUSA (koreografinja: Eva Weissmann, Ensemble We Are We) – Odyssee-Festival, Theater & Freie Szene Freiburg
2002 SEXTET (Peter Jasko)
BUNCH OF WALLFLOWERS (Jackie Gray)
2000 ZLUFTU (Katarína Mojžišová-Zagorski) – Divadlo Aréna, Bratislava, Slovaška
DOCTOR FAUSTUS LIGHTS THE LIGHTS (Eva Weissmann, Ensemble We Are We) – Archa Theatre, Praga, Češka

SODELOVANJA PRI PLESNIH FILMIH

2014 Off-beat live (režija: Stanislav Dobák)
2007 Within’07 (režija: Eva Nina Lampič)

PEDAGOŠKO DELO

Playful Presence (delavnica)
Happy Feet (plesna tehnika, klasi)

PODROBNEJE O PREDSTAVAH

Milan Tomášik & Co: FIGHT BRIGHT (2018)

Milan Tomášik s predstavo Fight Bright zaokrožuje koreografsko trilogijo skupinskih predstav (2014–18). V njej nadaljuje in nadgrajuje gibalne principe, ki jih je v sodelovanju s plesalci razvijal v dveh predhodnih skupinskih predstavah: Sezona lova (2014) in Silver Blue (2015).

Predstava Fight Bright se zavzema za pristno zaznavo in prepoznavanje; ostrino uporablja za obrambo, nikoli za napad; tveganje za samouresničevanje. Ustvarja silovito moč, ki vodi k izhodišču spopadov ter pri tem išče sočutje in krepi dialog. Prepletanje koreografije, scenografije in avtorske glasbe ponuja prefinjeno estetsko (pre)izkušnjo, ki prestopa meje materialnega ter osvetljuje polje energije, misli in idej.

Zanimanje za raziskovanje ritma, ki nastaja kot posledica napetosti mišic plesalčevega telesa, povezuje z izbranimi fizičnimi in psihološkimi vsebinami ter njim pripadajočimi odtenki barv in čustev. Prek natančno določenih stopenj mišične napetosti predstava razkriva gibalne interpretacije fizičnih ekstenzij v pojmovanju medsebojnosti, ki v zmanipuliranem svetu »lažnih novic« dnevno izginjajo. Harmonija znotraj kaosa se zdi nemogoča, pa vendar tako iskana, zaželena in bivalno pogojena. Fizični princip preiskovanja giba[nja] in odnosov, ki pri tem vznikajo, koreograf povezuje z vidiki procesnega mišljenja ameriškega psihologa Arnolda Mindella.

V koreografskem opusu Milana Tomášika ima središčno vlogo glasba. Pri Fight Bright je nastajala sočasno s koreografijo in zato iz nje na določenih mestih tudi izhaja. Je avtorsko delo francoskega skladatelja Simona Thierréeja, ki je kot skladatelj in glasbenik vrsto let sodeloval s Tomášikom pri soustvarjanju predstav mednarodno uspešnega kolektiva Les SlovaKs.

SODELAVCI:
Koreografija: Milan Tomášik
Zamisel in koreografija: Milan Tomášik
Asistentka koreografa: Špela Vodeb
Ustvarjalci in izvajalci: Diego Alvarez Sanóu, Alessandro Sollima, Tina Valentan, Špela Vodeb, Milan Tomášik
Avtorska glasba: Simon Thierrée
Oblikovanje svetlobe: Janko Čief, Aljaž Zaletel
Scenografija in kostumografija: Jasna Vastl
Produkcijski menedžerji: Nina Fajdiga, Milan Tomášik in Katarína Zjavková
Fotografija in video: Stanislav Dobák
Produkcija: KUD Cortesia, Cankarjev dom, Plesni teater Ljubljana, Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana, Mediteranski plesni center Svetvinčenat, Stanica Žilina-Záriečie (SK), Scenario Pubblico – Centro nazionale di produzione della danza (IT)
Projekt so sofinancirali: Mestna občina Ljubljana, Ministrstvo za kulturo, Slovaška fundacija za umetnost in Alpeks
Zahvala: Charlie Brittain, Javni sklad RS za kulturne dejavnosti

Slovaška premiera: 20. 6. 2018, Nová Synagóga, Žilina, Slovaška
Slovenska premiera: 8. 10. 2018, Cankarjev dom Ljubljana

Ponovitve in gostovanja:
9. in 10. 10. 2018 – Plesni teater Ljubljana
11. 6. 2019 – Dance Week Festival, ZKM, Zagreb, Hrvaška
15. in 16. 6. 2019 – TICTAC ART CENTRE, Brusselj, Belgija
18. 6. 2019 – Oder pod zvezdami, LGL, Ljubljana
20. 6. 2019 – Festival LENT, LGM, Maribor
25. in 26. 1. 2020 – Scenario Pubblico, Sicilija, Italija
19. 9. 2020 – Pelzverkehr festival, Celovec, Avstrija
24. – 31. 12. 2020 – Spletni prenos predstave

Medijski odzivi in izjave:
“Velika odlika dela je gotovo določena mera počasnosti, ki si jo privošči koreograf, a ne počasnosti samega giba, temveč vkomponiranega časa – tu za pogled, tam za počitek, spet drugje za razvoj odnosa, ki poganja vse plesne situacije. Zdi se, da je oder v tem delu nekakšen stroj za proizvajanje vedrine, kjer ni prisile, ampak se sila oziroma moč ustvarja prek igre. A to ni prosta igra, ampak v gibih, kompozicijah in premenah včasih skoraj geometrično natančna igra mnogih pravil, ki pa jih vsi dovolj obvladajo, da si lahko privoščijo polet in da delo precej svobodno diha. Pogosto vznikajo soli ali pa se posamezno gibanje podvoji v drugem telesu, ki se lahko nadalje množi, a mu prej omenjeni rahli časovni zamiki – omogočeni tudi z glasbo, ki se kasneje prelevi v manj punktirano – dopuščajo, da vedno ostaja svoje lastno in se ne potopi v kakršno koli uniformnost.” (….)
Stroj za proizvajanje vedrine, Pia Brezavšček, Dnevnik, 17. 10. 2018 

Space, timing, structure and organization of the choreography, as well as the music, are so well-conceived, that this makes it a really enjoyable, light-footed, delightful performance!” (celotna kritika)
HANNA POHARNOK, kritična gledalka plesnih predstav, ki spremlja razvoj plesa že 50 let, 30. 10. 2018

 “Dejavno nasprotje, ki ga na odru vedno jemljemo kot temeljni sestavni del napetosti in razrešitve, večnega prehajanja med agonijo in pomiritvijo, je prisotno zunaj njihovih teles, zunaj kolektiva, v dialogu z občinstvom. Moč predstave se ne skriva v napadu in obrambi, marveč v sposobnosti teles, da si vzamejo druga drugo brez prisvajanja. (celotna kritika)
BLAŽ ŠEF, igralec, 16. 12. 2018

I baš kada se čini da se sve pretvara u kaos naslućuju se elementi harmonije koji nastaju po principima neverbalne komunikacije kroz koju se rađa mogućnost da se plesači povežu i zamjene točke gledišta te uđu u realnost druge osobe.”
Koferi puni snova, Jasna Čižmek Tarbuk, Plesnascena.hr, 5. 7. 2019 

FOTOGRAFIJE (foto: STANISLAV DOBÁK)

 

VIDEO


Milan Tomášik: SOLO 2016

Solo 2016 je osebna in hkrati univerzalna izpoved plesalca, ki skozi niz različnih emocionalnih stanj govori o svetu onstran črne kocke; intimi, žalosti, (za)upanju, lepoti in terorju. Gib plesalca je nit, ki spaja in povezuje preteklo in prihodnje s trenutkom sedanjosti; v katerem se vse spreminja, medtem ko telo nenehno preči prostor in čas znotraj [within] in zunaj [off-beat] silnic, ki nasilno vdirajo v naš intimni prostor. Prepletanje (stilov in obdobij) v glasbi deluje kot razširitev telesa v prostor in narekuje menjavo mišičnih napetosti, ki proizvajajo ritem – kot sledi giba v času. Meja med svetlobo, ki osvetljuje, in tisto, ki srka, je na tanki liniji med prisotnostjo in bledenjem, med izginjanjem in pretakanjem [življenja] zunaj in znotraj zaprtega prostora [ustvarjanja]. Solo 2016 je odsev trenutka, neulovljivega in hkrati brezčasnega, ki pride in že ga več ni; za njegovo prijetje človek nima moči.

SODELAVCI:
Koreografija, ples in izbor glasbe: Milan Tomášik
Asistentka koreografa: Špela Vodeb
Dramaturgija: Andreja Kopač
Oblikovanje luči in tehnično vodstvo: Luka Curk
Scenografija in kostumografija: Jasna Vastl
Avtorica videa: Hana Bi
Produkcija: KUD Cortesia
Koprodukcije: Cankarjev dom Ljubljana, Plesni Teater Ljubljana, Tabačka (Košice, Slovaška), Tersicorea/Suoni e Pause (Cagliari, Italija), Mediteranski plesni centar Svetvinčenat (Hrvaška), Studio Alta (Praga, Češka republika)
Projekt so sofinancirali: Mestna občina Ljubljana, Mestna občina Celje, Ministrstvo za kulturo Slovaške republike, Veleposlaništvo Slovaške republike

Javne predstavitve:
Mediterranean dance centre Svetvinčenat, Hrvaška (junij 2016)
T-off, Cagliari, Sardinija, Italija (julij 2016)
Slovaška premiera: 19. 9. 2016 – Tabačka, Košice, Slovaška
Slovenska premiera: 11. 10. 2016 – Cankarjev dom, Ljubljana (ponovitve: 12. in 13. 10. 2016)
Ponovitve in gostovanja:
15. 10. 2016 – Bratislava v pohybe, Bratislava, Slovaška
25. 10. 2016 – Tanz_house festival, Salzburg, Austrija
13. 11. 2016 – Yucatan festival, Mehika
5. 12. 2016 – Cankarjev dom, Ljubljana, Slovenija
6. 12. 2016 – Cankarjev dom, Ljubljana, Slovenija
27. 4. 2017 – Divadlo Študio tanca, Banská Bystrica, Slovaška
28. 4. 2017 – Stanica Žilina-Záriečie, Žilina, Slovaška
20. 5. 2017 – Zagreb Dance Center, Hrvaška
17. 7. 2017 – Akropoditi festival, Syros, Grčija
11. 8. 2017 – Tanzwerkstatt Europa, München, Nemčija
29. 8. 2017 – Vibra festival, Ljubljana, Slovenija
1. 9. 2017 – Monoplay festival, Zadar, Hrvaška
13. 10. 2017 – Cankarjev dom, Ljubljana, Slovenija

MEDIJSKI ODZIVI
“Ko pa se umetnikova intima lušči in daje na ogled, je to poosebljen ritual, kjer zavibrira tudi stanje vsakega prisotnega posebej, saj vendar vibrirajo telesne substance prefinjenih čutil in gibalnih zaznav; naše so bile ta večer navdahnjene s pristnostjo ter plemenitostjo stvaritve avtorja in plesalca, bili smo mu hvaležni za to njegovo prefinjeno in izrazito umetniško noto, za njegovo odrsko iluzijo, ki nas je vsaj za kratek čas odpeljala iz zunanjega sveta realnosti.”
Daliborka Podboj, Parada plesa, 21. 10. 2016

“Milan Tomášik, koreograf in plesalec slovaškega rodu, je ustvaril zelo lep, intimen in ganljiv plesni solo, ki je hkrati tudi izjemno lepo plesno izveden, disciplinirano, pa tudi zelo topel in gledljiv. Že dolgo nisem videla tako srečnega človeka, kot je Tomášik med plesom. Ta njegova sreča je močno nalezljiva.”
Uršula Cetinski, direktorica Cankarjevega doma, Ljubljana, Facebook, 12. 10. 2016

FOTOGRAFIJE

 

VIDEO