Irena Tomažin Zagoričnik

ustvarjalka, plesalka, performerka, vokalistka in podiplomska študentka filozofije

Irena Z. Tomažin, foto: Katarina Juvančič

Irena Tomažin Zagoričnik (1979, Ljubljana) se je z gledališčem srečala na Bežigrajski gimnaziji v skupini IHT, pod mentorstvom Tomaža Štrucla. Plesno se je izpopolnjevala pri Studiu Intakt in v Plesnem teatru Ljubljana ter v izobraževalnih programih Plesni laboratorij in Agon, bila je štipendistka DanceWEB programa za sodobni ples na Dunaju, leta 2007 pa je bila izbrana v program izobraževanja Atelier Grotowski Inštituta. Prvenec Hitchockove metamorfoze je ustvarila s skladateljem Mitjem Reichenbergom leta 2001. Z drugim solom Kaprica se je začelo tudi njeno raziskovanje razsežnosti glasu. Za projekt Kot kaplja dežja v usta molka je na festivalu Gibanica leta 2009 prejela nagrado. Sodelovala je z Mathieuom Copelandom pri projektu “Une exposition à être lue” v Ženevi (HEAD) in pri projektu “Chorégraphier l’exposition” (Ferme du Buisson, Paris), kjer je prispevala svojo kompozicijo Prazna mesta glasu (Voice’s Empty Spaces). Od leta 2006 dalje ustvarja v solo projektu za glas in diktafone imenovan iT, s katerim gostuje doma in v tujini. Na zgoščenki Crying games, izdani leta 2011 je sodelovala z Aldom Ivančičem, s katerim je ustvarjala pri Bast Kolektivu in zgoščenki Retinal Circus. V okviru mednarodnega projekta Co-voicings (2013-14) je pri Kamizdat založbi izšla zgoščenka Okus tišine. Redno vodi delavnice za glas v Ljubljani in v tujini.

 

AVTORSKE PREDSTAVE IN ZVOČNI PERFORMANSI

2017 MES(t)O GLASU, vokalno-gibalna predstava, EMANAT, Sploh – SMEEL, Ljubljana
2015  TELO GLASU, vokalno-gibalna predstava, Sploh – KC Španski borci, Ljubljana
OBRAZI GLASOV / ŠUM, avtorska zvočna razstava, MoTa – MoTA Point, Ljubljana
2013 OBLEDEL ODMEV LEBDBI DEBEL, solo zvočni performans – Festival Mladi levi in U3, MSUM
2012 OKUS TIŠINI VEDNO ODMEVA, Emanat – Cankarjev dom, Ljubljana
2010 SPLET OKOLIŠČIN (v sodelovanju z Josephine Evrard), Maska – Cankarjev dom, Ljubljana (2011)
2009 PTIH! (v sodelovanju s Hanno Preuss), Maska –  N.P.O. GEKKEN, Kyoto, Japonska
2008 KOT KAPLJA DEŽJA V USTA MOLKA, prod. Maska – Cankarjev dom, Ljubljana
2006 (S)POZABA KAPRICE, Maska in Festival Mesto žensk – SMEEL, Ljubljana
2005 KAPRICA, Maska – PTL, Ljubljana
2001 HITCHCOCKOVE METAMORFOZE (v sodelovanju z Mitjem Reichenberg), PTL in B-51 (EX PONTO)

GLASBENA PRODUKCIJA

2020 Frédéric D. Oberland & Irena Z. Tomažin; Arba, Dâk Arba, Hallow Ground
2019 Irena Z. Tomažin, Cmok v grlu / Lump in The Throat, Zavod Sploh
2018 Borghesia, Proti Kapitulaciji, Moon Lee Records
2014 Irena Tomažin: Okus tišine/Taste of Silence, Kamizdat, Ljubljana
Christof Kurzmann, Irena Tomažin: Theoral No. 8, Avstrija
Borghesia, And Man Created God, Metropolis Records
2013 Christof Kurzmann, Irena Tomažin: Ljubljana-Wien
2011 Irena Tomažin: iT: Crying games, Projekt Atol, Ljubljana
2010 Marko Karlovčec in Irena Tomažin: That which happens is itself dripping red
2007 BAST KOLEKTIV: Retinal Circus

SAMOSTOJNI KONCERTI IN GLASBENA SODELOVANJA (izbor)

2019 CMOK V GRLU (Lump in The Throat), Zavod Sploh, promocijski koncert ob izzidu istoimenske avtorske solo zgoščenke – koncertni ciklus Confine Aperto, Galerija Škuc, Ljubljana; Performance series around vocal dances “From Breath To Matter”- KuLe, Berlin; Festival HEROINES OF SOUND – RadialSystem, Berlin, Nemčija
ARBA, DÂK ARBA, sodelovanje pri avdiovizualni instalaciji avtorice Fanny Beguely z Frédéric D. Oberland, Romain Poirierz  – Studio National des Arts Contemporains, Fresnoy, Francija (vokalistka, soavtorica kompozicije)
ANOTHER CRYING GAME, koncertni performans – Druga godba, Cankarjev dom, Ljubljana
Irena Tomažin, Lee Patterson, Xavier Charles, koncert – Ear We Are festival, Biel, Švica
Irena Tomažin & Tomaž Grom, koncert  – Ausland in KuLe, Berlin, Nemčija
Irena Tomažin & Nenad Kovačić – Sonica X, Kset, Zagreb, Hrvaška
Šalter Ensemble koncerti – Biel, Švica; CK Španski borci, Ljubljana
Borghesia, koncerti – OrtoFest, Orto bar, Ljubljana; Elektropionir, Beograd, Srbija
iMštrument, sodelovanje v avdiovizualni instalaciji Tomaža Groma – Kultur in Graz, Avstrija
Ostali solo koncerti in performansi: Festival Kamfest, Kamnik; Festival Intertrefen, Celovec; Festival Sounded Bodies, Zagreb; JazzConective, Helsinki; Impronedeljek, Kino Šiška, IZIS #7 – INVAZIJA, Monfort/Portorož
2018 KOST GLASU # pre(d)govor, solo performans – festival Topografije zvoka, Galerija Škuc
Cikel RE_HUMANIZACIJA, III, IV, V, interdisciplinarna platforma, Sploh – Kino Šiška, Ljubljana
Irena Tomažin & Alessio Castellacci – UTTER(d)ANCES, VARIA festival, Goteborg, Švedska
Irena Tomažin, Jaka Berger, Alexei Borisov – Festival MENT, Slovenska Kinoteka, Ljubljana
Irena Tomažin, Lee Paterson, Xavier Charles, Sploh  – festival Neposlušno, CK Španski borci, Ljubljana
Irena Tomažin & Michael Zerang- Festival IRTIJAL, Beirut, Libanon
Koncert z avstrijsko zasedbo Orchester 33 1/3 – Festival Jazz Cerkno, Cerkno
Umetniška rezidenca in solo koncert – ImproCON, Graz edition, Graz, Avstrija
Solo koncert na Sonica X: Venice – Benetke, Italija (???)
Solo koncert – Festival Horizon, paysages d'écoute, Le Mans, Francija
200. obletnica Fanny Hausmann, duo z Nino Dragičević, koncert/literarni večer – Cankarjev dom
Borghesia, promo koncerti ob izzidu nove plošče Proti Kapitulaciji – Kranj, Ljubljana
Solo koncerti in improvizirani koncerti z glasbeniki: Hans Koch, Jonas Kocher, Jean-Luc Guionnet, Dieb13, Gaudenz Badrutt, Christian Muller, Martin Schutz, Frantz Loriot, Camille Emaille, festival improvizirane glasbe JOYFUL NOISE, La Voire, Biel-Bienne, Švica
2017 GLAS MED VRSTICAMI, zvočni performans, SCCA – projektna soba SCCA, Ljubljana
Šalter Ensemble koncerti: Izlog Suvremenog Zvuka, Zagreb;  RING RING festival, Beograd; Jazz Festival Cerkno; Izpod Bine Festival, Split; Cesterfranco Veneto, Italija; Zvokotok, CK Španski Borci
Solo koncerti in improvizirani koncerti: Koordinate Zvoka, Confine Aperto z Ina Puntar, ŠinaFest, Živa književnost/ŠKUC, Ljubljana
2015 GLAS (The Voice), zvočni performans na skupinski razstavi – Galerija ŠKUC
OBRAZI GLASOV / ŠUM, avtorska zvočna razstava, Krize in novi začetki: Umetnost v Sloveniji 2005–2015 – MSUM, Ljubljana; High Zero Festival, Baltimore, ZDA
"iT" koncert (kot predskupina na koncertu Zola Jesus, ZDA) – Kino Šiška
Veseli.dinamični.relativni, Art’s birthday party, koncert v studiju – Tretji program Radio Slovenija
Interventions No. 1No. 2, sound performance, r: Jonas Kocher – Ženeva, Biel, Atene (vokal in gib)
Irena Tomažin & Nikolai Galen, koncert – Radio MARŠ, Maribor
Irena Tomažin & Tim Blechmann, DUOS II, koncert – Alte Schmiede Wien, Dunaj, Avstrija
Irena Tomažin & SAETA, koncert – Ozvočenje 13, Bežigrajska galerija 2, Ljubljana
Irena Tomažin, koncert – festival KAMfest, grad Zaprce, Kamnik, koncert
Irena Tomažin & SAETA, koncert – festival “Noči v Stari Ljubljani”, Novi trg/Breg, Ljubljana
Irena Tomažin & Jonas Kocher – “Swiss days”, turneja koncertov Zagreb-Ljubljana-Skopje-Beograd
2014 Theremidi Orchestra in Irena Tomažin – DVOCIKEL, koncertni cikel, Pritličje, Ljubljana
Cikel Ropotarnica, koncert – Galerija ŠKUC
Irena Tomažin, koncert – Festival Sajeta
Koncert ob izidu zgoščenke Sam, za… Tomaža Groma, zavod Sploh – CK Španski borci
Bratko Bibič & The Madleys & Gosti: Kabinet čudes Brutka Bimbiča
2013 Irena Tomažin & Tim Blechmann, koncert – Festival EarZooM, MSUM, Ljubljana
Beli šum, Irena Tomažin & Luka Ivanović/Lukatoyboy; koncert – Centralna postaja, Maribor (foto)
Irena Tomažin & Tomaž Grom, koncerti – Culturescapes festival, Geneve-Biel-Basel, Švica
Irena Tomažin & Christof Kurzmann, koncert – Sploh, festival NeposlušnoCK Španski borci
2012 »iT« koncerti – "One Man Band Festival", Menza pri koritu, Ljubljana; RadioCona, dogodek ZVO.ČI.TI: Kino Šiška, Ljubljana in festival MFRU, Kino Udarnik, Maribor; Bring In Take Out – Living Archive, Sarajevo
Irena Tomažin, Jošt Drašler, Marko Brdnik; Andrej Fon, Luka Ropret; Samo Kutin, Tomaž Grom (vodja delavnice: Eddie Prévost), koncert – Sploh, Raziskava, refleksijaŠpanski borci, Ljubljana
Irena Tomažin & Tim Blechmann, koncert, Velak, brut im konzerthaus, Dunaj; Radio Študent, Ljubljana
Irena Tomažin & Ilia Belorukov, Sploh, cikel Confine aperto, koncert – CK Španski borci, Ljubljana
Irena Tomažin & Tomaž Grom, koncert – Festival sodobne glasbe Brda, Medana (video)
Xavier Charles, Tetsuya Umeda, Lee Patterson in Irena Tomažin, koncert – Atmosphérique, Festival Densites, Fresnes-En-Woëvre, Lorraine, Francija
Irena Tomažin & Matija Schellander, Sploh, festival Neposlušno – CK Španski borci, Ljubljana
2011 nnit, koncert, Irena Tomažin in Neža Naglič (Tomaž Grom) – Festival Rdeče zore, Menza pri koritu
Electropera /postprodukcije: Operabil Premestitev (Marko Košnik in Irena Tomažin) – Kibla, Maribor
Irena Tomažin, Matija Krivec, Andrej Fon, koncert – Sploh, Raziskava, refleksija – CK Španski borci
Irena Tomažin, Andrej Fon, Samo Kutin, koncert – Sploh, Confine aperto – Galerija Kapelica, Ljubljana
Irena Tomažin & Okkyung Lee, koncert – Radio Študent
“iT” koncerti – (kot predskupina na koncertu Bachelorette) – Kino Šiška, Ljubljana; Festival “Osebno – kolektivno", Menza pri Koritu in Kiberpipa – Odprto dvorišče za kavarno SEM, Ljubljana
Promocijski koncert ob izdaji zgoščenke Crying games / iT, Projekt Atol – SMEEL, Ljubljana
Vokalni nastop na zaključni prireditvi ob podelitvi nagrad Vilenica – jama Vilenica
2010 "iT" koncert in Marko Karlovčec – Multimedijski center Kibla, Maribor
2009 "iT" koncert in Marko Karlovčec, MKSC Koper (video)
2008 Kolektiv Bast in Lydia Lunch, festival Exodos, Ljubljana
"iT" koncerti – festival Dis-Patch, Beograd; festival Sound Explicit, Center in Galerija P74, Ljubljana
2007 Po tem ko več ni po tem ki no ve va si  – Festival Utrip, Zavod K6/4 – Šuštarski most, Ljubljana
“iT” koncert – Festival  Break 2.4, Ljubljana
Stranska veja 2, Izgubljeno mesto (avtor: Neven Korda) – Palača Potemkin, Break 2.4, Ljubljana
2005 Kapricjoka – Koncertni Maraton, RŠ, KUD France Prešeren; Rdeče Zore – Menza pri koritu, Lj (2006)
Glasovanja, festival Oscilacije – Mala galerija, Ljubljana

SODELOVANJA KOT SOAVTORICA, PLESALKA, PERFORMERKA

2014 Zraka! (Janša/Narat/Preda/Tomažin), Maska – Stara pošta, Slovensko mladinsko gledališče
2013 Gedanken über weite Entfernungen. Eine Kontaktaufnahme (Anne Hirth, Christian Kesten) – Schauspielhaus, Wuppertal, Pumpenhaus Münster, Nemčija, Uferstudios, Berlin
Kubik/Besuch (Anne Hirth, Ralf Haarmann, Irena Tomažin), gostovanje, rezidenca – Pumpenhaus, Münster, Nemčija
Choreographing Exhibitions / Chorégraphier l’exposition Festival (avtor: Mathieu Copeland) – La Ferme du Buisson, Scène nationale de Marne-la-Vallée, Francija
2012 This variation (avtor: Tino Sehgal) – Kule, Berlin; DOCUMENTA 13, Kassel, Nemčija (video)
Pripovedovalski variete, pripoved Tahir in Zuhra, Ana Duša & Špela Frlic & Irena Tomažin – kavarna Union, Ljubljana
2011 Une exposition à être lue (avtor: Mathieu Copeland) – Head, Ženeva, Švica
Splet okoliščin/Out of discord (avtorici: Irena Tomažin in Josephine Evrard), Maska – Dvorana Duše Počkaj, CD
Sramota (avtorica: Maja Delak), Emanat – SMEEL, Ljubljana
Kdo je naslednji (avtor: Janez Janša), Maska – Inkonst, Malmö, Švedska; Cankarjev dom in SMEEL, Ljubljana
S Faroniko nad Veroniko (avtor: Slavko Trivković), KUD Nor Kranj – Srednjeveški dnevi v Kamniku
2010 Teater za ptiče (avtor: Eric Dean Scott), Emanat – Španski borci, Ljubljana
2009 Insomnia (avtorica: Magdalena Reiter) – SMEEL, Ljubljana
Utopija 1 (avtor: Sebastjan Horvat), E.P.I. Center – Španski borci, Ljubljana
Utopija 2 (avtor: Sebastjan Horvat) – Plesni Teater Ljubljana
Sence.Misli.Risbe.Takt. (avtorica: Hanna Preuss) – dvorana Duše Počkaj, Cankarjev dom, Ljubljana
Name of the Land (avtorja: Sergey Kovalevich in Natalka Polovynka)
2007 Rodeo, učna ura sodobnega plesa (avtorja: Maja Delak in Mauricio Ferlin) – Cankarjev dom, Ljubljana
Klaus Mann und die Seinen (avtor: Peter Zobec) – Cankarjev dom, Ljubljana
2006 Pupilija, papa Pupilo in Pupilčki (avtor: Emil Hrvatin) – SMEEL, Ljubljana
Moliere (avtorica: Barbara Novakovič Kolenc) – SNG Drama, Ljubljana
Rodin 2 (avtorica: Barbara Novakovič Kolenc) – – Moderna galerija, Ljubljana
2005 Galerija mrtvih žensk (avtorici: Maja Delak in Mala Kline) – Kosovelova dvorana, Cankarjev dom
Čuda so potna gospodova (avtor: Borut Bučinel) – Dijaški dom Ivana Cankarja, Ljubljana
Ljubezen, dolga tri dni in tri noči (avtor: Tomaž Štrucl) – Gledališče Glej, Ljubljana
2004 Blondinka na mestu, Supernova, Agon, En Knap (avtorici: Maja Delak in Mala Kline) – Cankarjev dom
Ivana (avtor: Silvan Omerzu & Gledališče Konj)
2003 Avanture Samanthe Fox ali kako sem ujela zver (avtorica: Mala Kline) – Kino Šiška, PTL
2002 OHorganizem (avtor: Dragan Živadinov) – – Garažna hiša Kapitelj, Ljubljana
SanGettan, Kayo Mikami & Torifune butoh-sha – Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana
2001 Močvirje (avtor: Dušan Teropšič & KDP Mamut) – Plesni Teater Ljubljana
Razobraz (avtorica: Bara Kolenc) – Plesni Teater Ljubljana
2000 Križ na gori (avtorica: Bara Kolenc) – Gledališče Glej
Muhe (avtor: Dušan Teropšič & KDP Mamut), KUD NOR – Kisel fest Kranj; Plesni Teater Ljubljana
1999 Kenka, Kayo Mikami & Torifune butoh-sha – Festival Exodos, Ljubljana

OSTALA SODELOVANJA

2018 Premeščanja/Vezja, video instalacija z vodstvi – Festival Mesto žensk in Mrežni muzej, Moderna galerija, Ljubljana – SMEEL, Ljubljana (video predstavitev Irene Tomažin na Mestu žensk)
2016 Novi performans, sodelovanje na okrogli mizi – MSUM, Ljubljana
Skrivnost barjanskega kolesa, transmedijski projekt, rež. Miha Čelar;  prod. PS Mangart, Kerozin (glasbena interpretacija in nastopanje v dokumentarcu)
Vilinček z lune, režija: Jaka Andrej Vojevec (glasbeno vodstvo)
Kozmogonija, Andrej Jaka Vojevec, gledališka predstava (svetovanje in delo na glasu)
2014 Harmony of Contradictions, r: Matej Matejka, Grotowsky Institute/Poljska (režijska asistenca)
Norčevanje teme, r: Tin Grabnar, Mladinsko Gledališče & AGRFT – SMG Ljubljana, (vodenje delavnice in delo na glasu)
2013 Govorice glasu, sodelovanje na Simpoziju o umetniškem govoru – AGRFT, Ljubljana
2012 Vaje za tesnobo (režija: Jaka Andrej Vojevec) – Slovensko stalno gledališče Trst (asistenca na glasu in vokalnih materialih)
2011-2012                                                  Srečevanja glasov, umetniško vodenje projekta v produkciji zavoda Emanat (sodelovanje z: Natalka Polovynka, Ljoba Jenče, Bogdana Herman, Katarina Juvančič, Boštjan Narat, Brina Vogelnik, Vruja (Marino in Alenka Kranjac), Volk folk (Nina in RomeoVolk), Svetlana Spajić) – Trubarjeva hiša literature, Ljubljana
2009 Letters to cinema (režiserka: Sabina Đogić), kratki film (vloga)
2007 Ahasver (avtorica: Ivana Djilas) – SNG Drama, Ljubljana (sodelovanje pri glasbi)
Medeja (režija: Jaka Andrej Vojevec), AGRFT – SNG Drama, Ljubljana (asistenca na glasu in vokalnih materialih)
2004 Campo de'Fiori (avtorica: Mala Kline), En Knap – Cankarjev dom (sodelovanje pri dramaturgiji)
2001 Polna pest praznik rok (avtor: Rok Vevar), svetovalka za gib

PEDAGOŠKO DELO

2019 Poučevanje in vodenje delavnice na PARL/Ljubljana; v plesni skupini En Knap, Ljubljana; na festivalu Out of the Tool Box, Gent/Belgija; v sodelovanju pri umetniškem projektu Jije Sohn v Den Bosch/Belgija; v Air Onassis centre, Atene/Grčija na povabilo Raed Yassina; v izobraževalnem programu TWIS, Berlin/Nemčija
2015, 2018 Towson University, Baltimore, ZDA
2014-2020 SMASH/Berlin oziroma TWIS/Berlin; Studio Amalgam/Beirut; Ostuni/Italija z Allessio Castellacci
2006-2020                                                      vodenje Glasne delavnice: redno v Ljubljani – med drugim AGRFT, EnKnap, Akademija za ples Alma Mater Europaea, Bitnamun; Maribor, Celje, Koper, Reka, Zagreb, Sarajevo, Beograd, ImpulsTanz/Dunaj, Grotowski Institute/Wroclaw, Amalgam/Beirut, Jette/Bruselj z AnneMarie Blink, Gekken/Tokio….

NAGRADE IN PRIZNANJA

2015 Nagrada Festivala Gibanica – za najboljšo predstavo po izboru strokovne komisije in za najboljšo predstavo po izboru občinstva (predstava Okus tišine vedno odmeva)
2009 Nagrada Festivala Gibanica za koreografijo (predstava Kot kaplja dežja v usta molka)
2006 Nagrada Liberalne akademije Zlata ptica za scenske umetnosti (predstavi Kaprica in (S)pozaba kaprice)

BIBLIOGRAFIJA

2013 članek Govorice glasu, sodelovanje na Simpoziju o umetniškem govoru na AGRFT v Ljubljani

PODROBNEJE O PREDSTAVAH

MES(T)O GLASU (2017)

Predstava Irene Tomažin Zagoričnik Mes(t)o glasu je nadaljevanje raziskovanja odnosa med telesom, glasom in prostorom. Tokrat se je avtorica s tremi soustvarjalkami posvetila raziskovanju mnogoterih izvorov glasu, njegove mesenosti, materialnosti in duhovnosti, njegovega pomena in mesta v vsakdanjem življenju. Gre za raziskovanje procesov, ki se zgodijo, ko volja kultiviranega mesa popusti in dopusti, da se iz čuječega in občutljivega mes(t)a pojavi glas zgolj v svoji prisotnosti, razrešen dihotomije med subjektom in objektom, med kulturo in naravo, med individualnim in družbenim, med ranljivim bitjem in močjo uprizarjanja.

Kako dopustiti, da se zgodi glas kot oživljanje in prisluškovanje mnogoteremu zvočnemu prostoru znotraj in zunaj posameznega in skupnega telesa? Telesa, ki posluša in rezonira s slišanim. Glas je včasih otipljiv in neposredno vstopa v telo, bližina tega mesta pa nam je zaradi pozabe in odtujitve naše najbolj mesene notranjosti čudno tuja.

SODELAVCI:
Avtorica koncepta: Irena Tomažin Zagoričnik
Soustvarjalke in izvajalke: Adriana Josipović, Nika Rozman, Irena Tomažin Zagoričnik, Nataša Živković
Dramaturgija: Barbara Korun
Zvočni prostor: Tomaž Grom
Oblikovanje in vodenje luči: Urška Vohar
Kostumi: Mateja Fajt
Oblikovanje in fotografija: Hanna Juta Kozar / Tomaž Šantl
Fotografija: Nada Žgank
Izvršna produkcija: Sabina Potočki

Produkcija: EMANAT
Koprodukcija: Sploh
Partner: Bunker/SMEEL
Medijska podpora: Radio Študent
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana

Premiera:
, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana

Ponovitve in gostovanja:
, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
, Ganz Novi festival, Zagreb, HR
, Gibanica 2019, Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana
, Festival Pelzverkehr 2019, Celovec/Klagenfurt, AT
, Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana

MEDIJSKI ODZIVI:
(…) S konceptom, ki v jedro postavlja glas kot izvorno točko, Irena Tomažin Zagoričnik razpre zgodovino molčanja, obenem pa se, namenoma ali pa ne, malce upre tudi prepričanju, da je molk sploh kdaj obstajal. Z domišljeno kompozicijo štirih žensk z glasovi in telesi v spazmatičnem postajanju, povezovanju in nato orkestriranem delovanju ter razkrajanju, da bi ponovno pričele, se ves čas poraja vprašanje: od kod pogon? (…) Kajti v tem performansu so one mesto glasu, one, in to pokažejo brez zadržkov, frontalno, pristopajo vse bližje, in kjer se poskusijo zaustaviti, se ponovno poženejo. Zato je tudi tako bistveno, da to ni glas ene, temveč njih štirih, ki so skupaj glas in ki resonirajo natanko v in ob drugi ter morda tudi sprožijo njen glas. In zaradi tako izvrstnega koncepta ter senzibilne, četudi neizprosne izpeljave si gre Mes(t)o glasu zapomniti kot enega izmed umetniških vrhuncev leta v tem mestu.
12. 12. 2017, Odzven, Glas je bil pač prej, Nina Dragičević

Posebna odlika umetnice Irene Tomažin Zagoričnik je gotovo dejstvo, da je v polje zvočne umetnosti, ki jo raziskuje predvsem prek medija glasu, vstopila prek raziskovanja telesnega giba v mediju sodobnega plesa. Povezave med obema zvrstema pa ni niti v bolj glasbenih niti v bolj plesnih projektih pravzaprav nikoli zares prekinjala, saj je zanjo, kot se zdi, organska. Nemara iz tega specifičnega presečišča prihaja posebno temeljito raziskovanje kontinuitete med telesnim in glasovnim, zanimanje za glas kot materialno bazo jezika, tistega nosilca, ki hkrati nastopa pred vsakim pomenom, a tudi ko je že artikuliran v jezik, ostaja tam kot neizbrisljiva mesena sled z močno afektivno resonanco. (…)
16. 12. 2017, Dnevnik, Glas tako gost, da bi vanj lahko zarezali, Pia Brezavšček

(…) Razlika med lastnimi unikatnimi glasovi se najbolje pokaže, ko vse štiri nastopajoče spremljamo med skakanjem, med katerim spuščajo glasove. Fizični napor jim vsaj delno onemogoči kakršno koli tendenco po spremembi ali oblikovanju glasu, ki prihaja iz njih, sočasno premikanje po prostoru pa nam pokaže spreminjanje slišanega glede na pozicijo ali oddaljenost od nas.. (…) Predvsem pa zadnji prizor sproži željo, da bi videli, kaj se (poleg teh predstavitvenih delov) še da razviti, ko imamo na odru kar štiri »glasne« izvajalke ter kakšno »zgodbo« lahko z uporabo svojih glasov povedo. (…) Kljub pomanjkljivostim v strukturi pa (nehote) predstava odpira še neko drugo vprašanje: kakšna je lahko vloga ali učinek glasu (ki ni beseda) v kontekstu odra. Ker je tisti, ki izvira iz samega telesa performerke tako unikaten kot njeno telo, predstavlja nek osebni glasovni jezik oziroma osebni način brez besednega izražanja – zato je lahko odlično izrazno sredstvo, ker ostaja za interpretacijo bolj odprto kot beseda. Glas nas torej ne vodi le po eni, že vnaprej zakodirani poti razumevanja, temveč nam pušča ogromno lastne svobode interpretiranja.
21. 12. 2017, Koridor, Irena Tomažin Zagoričnik: Mes(t)o glasu, Mojca Podlesek

Avtoričino kratko spremno besedilo, še bolj pa vokocentrična gibalna predstava sama in tomažinkanje sploh, se marsikdaj bere kot praktično nadaljevanje raziskovanja razsežnosti glasu in telesa, kakor ga je v teoretski razpravi o glasu zastavil Mladen Dolar.
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Tomažinkanje, Ičo Vidmar

S tremi soustvarjalkami, Adriano Josipović, Niko Rozman in Natašo Živković, je v predstavi Mes(t)o glasu bolj in dlje razprla mesenost, afektivnost in neprepoznavnost glasu, ko ga je postavila na križišče gomazenja telesne notranjosti in kultivirane telesne zunanjosti, med subjekt in objekt, med biološko maso in politiko (skupnega) ter med naravo in tehnologijo, s tem pa skušala zarezati tudi v očitne binarizme.
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Glasovanje, Alja Lobnik

Gre za nekakšno totalno umetnost, za prisvojitev njene avtonomije, zato je v njej zaznati matrice različnih diskurzov, kar obenem pomeni, da težko vzpostavlja artikulirano refleksijo o sami sebi, vsakršno metaraven sproti razbija. Takšno predstavo je treba gledati, večkrat, v spominu ali v živo.
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Glas in jezik, Muanis Sinanović

FOTOGRAFIJE

 

VIDEO


OKUS TIŠINI VEDNO ODMEVA (2012)
V projektu se je Irena Tomažin skozi medij glasu in telesa lotila teme tradicije in izročila ter statusa glasu in podob, ki jih glas kot medij ustnega izročila nosi iz generacije v generacijo.
Na nek način bolj pripadamo preteklosti in na prvi pogled že obledelemu izročilu, kot pa sedanjosti, ki naj bi bila le od »tukaj in zdaj«. Mogoče obledelost izročila samo izkazuje njegovo tiho, nevpadljivo in kontinuirano prisotnost. Glasovi, s katerimi govorimo, so melodije preteklih govorcev in njihovih govoric. Sedanjost nam po drugi strani s svojimi vseprisotnimi zvoki na novo vpisuje v telo drugačne glasove. Z njimi zarisujemo govorice, ki bodo naše ustno izročilo prihodnosti. Paradoksalna zanka časa je mogoče ujeta v trajanju glasu znotraj enega samega izdiha.
V prvem delu procesa so Irena Tomažin, Sabina Đogić in Andrej Kocan posneli 5 srečanj s poustvarjalci in ustvarjalci ljudske glasbe kot so: Ljoba Jenče, Bogdana Herman in Boštjan Narat (Slovenija), Natalka Polovynka (Ukrajina), Svetlana Spajić (Srbija). Posnetki so bogat in navdihujoč material, iz katerega izhaja nadaljnji proces za predstavo.

Predstava, v kateri Irena Tomaži raziskuje stanja, ki jih v glas in v telo vpisuje tako zgodovinski spomin, na primer skozi izročilo petja ljudskih pesmi, kot tudi osebni spomin skozi proces socializacije glasu in telesa. Z njej lastno senzibilnostjo bo predstavila interakcijo arhaičnih, predčloveških oz. nepodružbljenih glasov, zvokov in šumov, ki jih lahko proizvede telo, s podobami, ki jih glas skozi nezavedno nosi iz generacije v generacijo, ter jih soočila z glasovi in gibi, ki nam jih sedanjost s svojimi vseprisotnimi tehničnimi zvoki in vibracijami na novo vpisuje v telo. Pri tem se bodo nemalokrat razkrile tako humorne kot subverzivne vrzeli med glasom in pomenom, telesom in glasom, med javnim in zasebnim, normalnim in bizarnim. (Barbara Korun, dramaturginja)

SODELAVCI:
Koncept, izvedba: Irena Tomažin
Dramaturgija: Barbara Korun
Zvok: Aldo Ivančič
Luč in tehnična izvedba: Igor Remeta
Kostumografija: Tina Pavlović
Video: Sabina Đogić
Zvok za video: Andrej Kocan, Jure Vlahovič
Nastopajoči v video materialih: Boštjan Narat, Bogdana Herman, Ljoba Jenče, Svetlana Spajić, Natalka Polovynka
Izvršna produkcija: Barbara Hribar
Produkcija: Emanat Ljubljana
Koprodukcija: Cankarjev dom, Maska

Premiera:
07.12.2012, Cankarjev dom, Ljubljana

Ponovitve in gostovanja:
09.12.2012, Cankarjev dom, Ljubljana
10.12.2012, Cankarjev dom, Ljubljana
15.02.2013, Cankarjev dom, Ljubljana
16.02.2013, Cankarjev dom, Ljubljana
09.05.2013, Cankarjev dom, Ljubljana
10.05.2013, Cankarjev dom, Ljubljana
19.10.2013, Interzone festival, Novi Sad, Srbija
23.10.2013, Mali oder, SNG Drama, Maribor
30.10.2013, Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, Srbija
09.02.2014, Theatre Laboratory Space, Wroclaw, Poljska
29.03.2014, Cankarjev dom, Ljubljana
21.09.2014, Ganz Novi Festival, Zagreb, Hraška
10.12.2014, Stolp Škrlovc, PG Kranj
20.02.2015, Gibanica, Cankarjev dom, Ljubljana
30.05.2015, Rdeči revirji, Hrastnik
01.09.2015, Platforma, Maribor
13.06.2017, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana

MEDIJSKI ODZIVI

“Naj bo to na videz (oprijemljivo) ljudsko izročilo ali pa neznani (metafizični) odzveni človeškega glasu, izvajalka jih skozi -za naš prostor vsekakor edinstven avtorski pristop izoblikuje atmosfero eksotike in enigmatičnosti. Njena kapaciteta glasovnih zmožnosti je enormna in skladu tem je tudi scenski okvir zastavljen bazični maniri, materialna izpraznjenost se na neki točki zazdi tudi edina možna odločitev: izvajalkina izčrpna sugestivnost glasovnih nians zmore »nevidno« zvočno formo postopoma prestrukturirati povsem samostojno upodobitev navideznega lika, rekvizita, prostora in celo časa. (…) Glas kot pritajen alter ego, kot tujek lastnem telesu ali čista neodvisna fizična substanca pa se najbolj izbrusi momentih duhovite in obenem srhljive »koreografije ustnic« ter ob vnosih akuzmatike. Pravzaprav je neverjetno, kako zmore ustvarjalka svojo popolno predanostjo in navzočnostjo hkrati mestoma svojo fizično podobo samoizbrisati in manifestirati svoj glas vsej njegovi absolutnosti.”
10.12.2012, Delo, Zala Dobovšek, Oprijemljiva nevidnost glasu

“Irena Tomažin je avtorica z zelo specifičnim pristopom. Pravzaprav je plesalka, ki se je kasneje pričela ukvarjati tudi z glasom. Njene predstave so zanimive s stališča, da h glasu pristopa kot se navadno pristopa k plesu, torej s koreografskimi principi, da razume glas kot gibanje telesa. Za njene predstave pravzaprav ne moremo reči, da so vokalni eksperimenti oziroma glasbene predstave, ampak so to predstave, ki jih zaznamuje predvsem koreografsko eksperimentiranje. Tak pristop je prisoten tudi v njeni zadnji predstavi, za katero bi lahko celo rekli, da je koncert slovenskih ljudskih motivov, pesmi. Vsak prizor ima določeno koreografsko kapaciteto v tem, kako se telo loti glasu oziroma kako se glas loti telesa. To razmerje je pri Ireni Tomažin izjemno zanimivo, hkrati pa je pomemben tudi določen asketizem, skozi katerega avtorica izjemno dobro osredotoča svojo pozornost na to, kar jo zanima. V pričujoči predstavi je bilo zanimivo opazovati, kako je celotna scenografija umeščena, kako je predstava dramaturško strukturirana. Dramaturške odločitve so zelo jasne, veliko je redukcije na bistveno, kar ima seveda tudi svojo moč, saj se gledalec lahko osredotoči na to, kaj performerka počne s telesom. Tomažinova predstavo namreč strukturira tako, da ne zapade ne v spektakel ne v prazno formo, ampak jo ključno definira prav njena izjemno jasna asketska odločitev.”
03.03.2015, RTV SLO, ARS, 7. Gibanica, bienale slovenske sodobne plesne umetnosti, Petra Tanko v pogovoru z Bojano Kunst in Sabino Potočki

Na bienalu slovenske sodobne plesne umetnosti Gibanica 2015 je Irena Tomažin s predstavo Okus tišine vedno odmeva osvojila dve nagradi: za najboljšo predstavo po izboru publike in strokovne komisije. Na spletni strani Društva za sodobni ples Slovenije, prireditelja Gibanice, je objavljena utemeljitev članov strokovne komisije.

 

FOTOGRAFIJE

VIDEO